Springen naar inhoud

[scheikunde] Oplosbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

lotte van laethem

lotte van laethem

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 09:53

Hey,

Ik heb vrijdag examen van Organische chemie. Eén van de vier hoofdvragen gaat over oplosbaarheid. Er worden drie stoffen gegeven (bijvoorbeeld, hexanol een aminozuur en een vet ofzo) en je krijgt een oplosmiddel (zoals NaOH, of gewoon water, CCl4 etc). De bedoeling is dat je adhv van de intermoleculaire interacties bepaalt welke stof het beste oplost ('like dissolves like'). Nu moeten we dus bepalen van elke stof, én van het oplosmiddel welke interacties er aanwezig zijn: Ionische, H-bruggen, Dipool-dipool en Van Der Waals. Nu zat mijn vraag bij die ionische interacties, hoe bepaal je van een stof dat het ionisch is? Ik snap wel dat een sterk zuur en een sterke base ionisch zijn, maar zijn er nog andere stoffen die ionisch zijn? Bedankt!

Lotte

Veranderd door lotte van laethem, 05 juni 2006 - 10:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2006 - 11:13

Zouten zijn ionisch

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 12:13

Eigenlijk elke stof die een lading bevat, dus bijv. ook verbindingen met een quaternaire stikstof (NR4+), carbokationen (CR3+), gedeprotoneeerde organische zuren (RCOO-) enz 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures