[scheikunde] Titratie practicum, wie snapt het?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Titratie practicum, wie snapt het?

Beste mensen,

we moeten voor school een titratie-practicum doen. We hebben afgelopen les een titratie uitgevoerd. We kregen een erlenmeijer met 102 mg van wit zuiver (dat het zuiver was, was gegeven) poeder. We hadden een buret met loog en hadden als indicator fenolftaleïne.

Verder was ook nog gegeven dat de pKz gelijk was aan 4,0. Uiteindelijk had ik als meting dat ik 12,3 ml loog nodig had voordat FFT omsloeg. We moeten over een week hiervan een verslag schrijven.

De bedoeling is dat je hierover gaat nadenken en de volgende les krijg je (hopelijk) nog wat gegevens en moet je aan de hand daarvan een wetenschappelijk artikel schrijven.

Kan iemand mij helpen wat de bedoeling hiervan is en wat je eventueel zou kunnen gaan uitrekenen? Is het mogelijk om aan de hand van bovenstaande gegevens te bepalen om welk poeder het gaat. Zo niet, welke gegevens heb je dan nog meer nodig?

Radeloze ik,

ThanQ

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Titratie practicum, wie snapt het?

Ik denk dat het de bedoeling is dat je de molaire massa van dat poeder zou kunnen berekenen, en wetende wat de pKa is, kan je dan misschien bepalen welke stof het is.

Probeer eens een reactievergelijking op te stellen van wat er gebeurt tijdens de titratie.

Veel plezier.

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Titratie practicum, wie snapt het?

je weet hoeveel ml loog je hebt toegevoegd. In principe heb je de concentratie van het loog nodig in mol/l misschien dat je die nog krijgt van de docent.

Daarnaast heb je nog nodig, de molmassa van het witte poeder en hoe het reageert met loog bijv. 1:1 of 1:2 Je kan dan berekenen hoeveel mol wit poeder er met het loog heeft kunnen reageren. mbv deze gegevens, kun je bepalen welke stof het witte poeder zou kunnen zijn.

Zo te zien aan de proef die jij beschrijft weet ik al wat voor stof het is, maar voorzeggen is natuurlijk al te makkelijk 8-)

Reageer