Springen naar inhoud

Dynamic Light Scattering

• Log in om te kunnen reageren

Eline21

Eline21

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 18:20

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over Dynamic light scattering?
Kan iemand mij misschien zeer eenvoudig het principe proberen uit te leggen?

Ik weet dat het principe gebaseerd is op de Brownse beweging, tot dusver alles duidelijk, maar de volgende zin snap ik niet echt:

Wanneer een laser invalt op een monster wordt daarbij een oscillerende polarisatie ge´nduceerd van de elektronenwolk omheen de moleculen die reageren met de invallende lichtbundel.

Daardoor wordt het licht dus blijkbaar in alle richtingen verstrooid en kan aan de hand van de brekingsindex, strooiingskarakteristieken,... de partikelgrootte worden bepaald.

Ik snap het niet volledig, als iemand mij kan helpen,..

Alvast bedankt
_- -- == zwondel for life == = -- -_
_- -- == queri's zijn monster == = -- -_

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 19:50

De precieze interactie van licht met de deeltjes is hier an sich niet zo bijzonder, en is bijvoorbeeld hetzelfde als bij "klassieke" (Rayleigh) scatteringstechnieken... het verschil zit hem in het meten van de scattering in de tijd!

Waar het heel simpel gezegd op neerkomt, is dat, door de Brownse beweging van de deeltjes, er een "random" verstooiingspatroon ontstaat. Er zit in dit patroon, dat verandert als functie van de tijd, echter wel iets van informatie verborgen, namelijk die van de deeltjesgrootte (een "groot" deeltje verstrooit licht heel anders dan een "klein" deeltje!).... er moet op het diffractiepatroon daarom een Fourier transformatie worden losgelaten om deze informatie uit het patroon te halen....

Helpt dit? 8-)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2006 - 21:06

Ik kan hier nog aan toevoegen dat je zo'n beetje uit het tijdsafhankelijke signaal kunt meten hoe lang een enkel deeltje in de bundel van de laserstraal zit. (dit gaat met een autocorrelatiefunctie). Hieruit kun je de diffusiesnelheid en daaruit de straal van het deeltje bepalen.

Eline21

Eline21

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 15:55

Dank je wel,

dit helpt zeer zeker...

8-)
_- -- == zwondel for life == = -- -_
_- -- == queri's zijn monster == = -- -_

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures