Springen naar inhoud

Het opstellen van IQ, OQ, DQ en PD documenten

• Log in om te kunnen reageren

Armando_CF

Armando_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2006 - 22:16

Goedendag medeforum leden,

Ik ben op zoek naar voorbeeld informatie over het opstellen van IQ OQ PQ DQ documenten. De begrippen ken ik uiteraard wel maar ik heb dus geen flauw idee over hoe je zo'n soort document zou moeten opstellen voor een nieuw instrument. Dus als iemand me hierover zou kunnen helpen graag. Dus echt concrete voorbeelden van dit soort documenten, dan heb ik een idee over hoe zoiets eruit zou moeten zien.

Bij voorbaat dank

=== Armando ===

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Armando_CF

Armando_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 05:10

Niemand die iets hierover kan vertellen ? Die me op weg kan helpen ? 8-)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 08:16

misschien erg dom maar wat zijn IQ, OQ, DQ en PQ documenten? waarschijnlijk ken ik ze wel onder andere namen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2006 - 08:26

Hallo Armando,

Ik denk dat meer informatie moet verstrekken wat er moet gebeuren, dit zijn documenten die binnen een kwaliteitssysteem worden opgesteld en in het kwaliteitssysteem wordt bepaald wat en hoe dit wordt vastgelegd.
Je praat over een nieuw instrument dan is bijvoorbeeld de vraag moeten de documten ook de aanschaf en controle/eisen aan de reagentia regelen of wordt dit elders in het kwaliteitssysteem beschreven.

Of bedoel je een SOP, een bedienings en onderhouds voorschrift met daarin de normen voor validatie van de meetresultaten en kwaliteitsbewaking?

Gerard

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 08:50

misschien erg dom maar wat zijn IQ, OQ, DQ en PQ documenten? waarschijnlijk ken ik ze wel onder andere namen.

Voor als je Duits nog een klein beetje op niveau is....: 8-)

DQ: Design Qualifizierung
IQ: Installationsqualifizierung
OQ: Operationsqualifizierung
PQ: Produktqualifizierung

Armando_CF

Armando_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2006 - 09:06

Oftewel
Design qualification
Installation qualification
Operational qualification
Performence qualification

Wat ik zoek is eigenlijk een format, de punten die gecheckt moeten worden bij de IQ. en de OQ.
Ik heb ze nodig voor een instrument nl de VHP unit
VHP 1000ED.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juni 2006 - 19:42

Het lijkt me dat het een beetje laat is als je apparaat er al staat. Deze kwalificaties worden gemaakt in een V structuur, waarbij de neergaande lijn de eisen aan het apparaat specificeren die tijdens het ontwerp, productie en de installatie worden gesteld, en de opgaande lijn de procedures beschrijft waarmee je kunt verifiŽren of aan al de gestelde eisen wordt voldaan.

De inhoud van de documenten is natuurlijk heel precies afhankelijk van waar je het instrument voor gebruikt, daarmee kunnen anderen je eventueel wel helpen, maar de documenten zullen wel voor jullie speciaal moeten worden opgesteld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures