Springen naar inhoud

Kalkmelk vs Soda

• Log in om te kunnen reageren

Chem engineer

Chem engineer

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 10:07

Ik ben bezig om kalkmelk te vervangen voor een soda oplossing in een GESLOTEN installatie. CO2 vorming is geen probleem en de daarbij behorende schuimvorming waarschijnlijk ook niet.

Hoe kan de schuimvorming berekent worden in een vloeistof niveau? Hoeveelheid gevormt CO2 is al berekend, maar hoe groot wordt mijn schuimlaag theoretisch?

Brengt soda nog andere problemen met zich mee. Dit alles gebeurt in een absorbtiekolom met water.

Alvast bedankt voor jullie inbreng ik ben benieuwd??

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Ik heb je vraag maar verplaatst, want het is geen discussie natuurlijk. Gekozen voor fysische chemie gezien de schuimlaag.

Veranderd door Beryllium, 06 juni 2006 - 10:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 10:06

In wat voor proces vindt het plaats. In afvalwaterzuivering wordt kalkmelk vaak gebruikt omdat het slecht oplosbaar is. De af te scheiden deeltjes klonteren dan samen. Aangezien Soda goed oplosbaar is zal dat niet gebeuren.

Omdat kalkmelk slecht oplosbaar is werkt het als een buffer. In basisch milieu lost het niet op waardoor de pH niet heel hoog wordt. In zuur milieu reageert kalkmelk weg en neutraliseert zo. aangezien soda beter oplost zal de pH hoger zijn en de bufferende werking dus minder. De neutralisatie zal met soda wel sneller gaan.

Maar nogmaals, voor een beter (gepast) antwoord heb ik wat extra info nodig over het proces.

Succes

JdeKetel

Chem engineer

Chem engineer

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 11:03

Oke bedankt alvast! Het proces bestaat uit:

Zuur gas (voornamelijk HCl en wat minder HF) wordt door een absorbtiekolom geleid, in meestroom wordt er water in het gas gesproeid. Het zure gas diffundeerd in de waterfase. Dit proceswater wordt onderin in de conus van de kolom opgevangen. Als er geen loog wordt toegevoegd wordt de pH 0,1-0,5. Randvoorwaarde is om de pH op ongeveer 1,5 te houden.

Dit doe ik nu met kalkmelk. Ik heb ook de beschikking over gratis soda. Die kalk levert enorm veel scaling omdat er ook sulfaten en carbonaten aanwezig zijn. Met soda zal er alleen wat meer schuim ontstaan... maar hoeveel?

en wat zijn andere complicaties, die bufferende werking? met kalkmelk is juist lastig te regelen in dit pH gebied, omdat bij pH 1,5 kalkmelk in zijn pH sprong zit.

Soda is dan toch ideaal, want natronloog is erg duur op het moment...?

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 10:09

@ Chem engineer

Om een gefundeerde keuze te kunnen maken tussen soda of kalkmelk als neutralisatiemiddel, moet je m.i. rekening houden met de verdere verwerking van het afvalwater dat van je proces vrijkomt. Immers, de lozing van fluoriden is onderworpen aan vrij strenge voorwaarden. Als je nu neutraliseert met kalkmelk, dan maak je al in situ calciumfluoride, wat sterk onoplosbaar is, zeker in een overmaat Ca. Daardoor natuurlijk ook je scaling problemen.
Als je zou overschakelen op soda, krijg je goed oplosbaar NaF (vgl met NaCl) en heb je dus geen last meer met scaling. MAAR als je nadien niet meer door een waterzuivering passeert met je effluent, dan zit je gegarandeerd boven de lozingsnorm voor fluoride.
Gezien de mechanische eigenschappen van een natte gaswasser, vermoed ik dat schuim niet je voornaamste probleem zal zijn. Dat zou het geval zijn als de schuimlaag stabiel zou zijn (bvb door de aanwezigheid van detergenten). Maar in een geconcentreerde zoutoplossing is het meestal moeilijk om een stabiele schuimlaag te creŽren. En als je er dan nog eens volop gaat over sproeien...
Mbt de pH regeling: die is volgens mij niet kritisch: als je er maar voor zorgt dat de pH ergens tussen 3 en 12 zit, dan zullen de zuren wel uitgewassen worden (weliswaar een fractie beter in alkalisch midden).

Doei.

Veranderd door mironteau, 12 juni 2006 - 10:10

Chem engineer

Chem engineer

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 13:48

Oke bedankt mironteau. Ik ga binnenkort een test uit voeren en zal proberen hiervan de uitkomst even toe te lichten.

Mijn waswater wat dus NaF zal bevatten gaat nog door een waterzuiveringsinstallatie dus daar zal t alsnog afgevangen worden!? Naar verwachting.

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 13:37

Als je afvalwater eerst door een fysico-chemische waterzuivering passeert, zal daar het fluoride verwijderd worden, tenminste op voorwaarde dat in je fysico-chemie kalkmelk of calciumchloride wordt gedoseerd. Neutraliseer je in je FC enkel met NaOH, dan passeert het NaF ongehinderd door de FC. Heb je vervolgens een biologische waterzuivering, dan kun je daar problemen verwachten, want fluoriden zijn niet alleen voor mensen schadelijk.... 8-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures