Springen naar inhoud

vetzuurbepaling

• Log in om te kunnen reageren

gekkiej

gekkiej

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 11:41

voor het berijden van methylesters heb je een goede katalysator nodig. KOH in methanol lijkt mij een goede te zijn, maar daar mag niet teveel/ of eigelijk het liefste geen water in zitten. waarom niet? kan iemand dit uitleggen m.b.v een reactievergelijking?
dank u Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2006 - 11:48

Esters zijn relatief onstabiele verbindingen. Ze hydrolyseren makkelijk. Hydrolyseren is eigenlijk het omgekeerde van het vormen van een ester; oftewel, door de aanwezigheid van water kan je gevormde ester hydrolyseren tot een alcohol en zuur zoals je ook had vr de ver/omestering.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2006 - 22:00

De KOH katalyseerd ook nog de verzeping van de methylester.

Het is voor de vorming van een ester beter om een zure katalysator (zwavelzuur of zo) te gebruiken. Zure verestering gaat iha gemakkelijker dan basische.
De splitsing/hydrolyse van een ester gaat iha gemakkelijker onder basische condities.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2006 - 11:49

Zelf ben ik ook bezig met de vetzuursamenstelling van vetten. Dat water is niet zo'n groot probleem.
Zelf gebruik ik de methode met de interne standaard, het vet los ik op in de interne standaard en voeg er methanolische loog aan toe, het water wat hierbij ontstaat haal ik weer weg met watervrije Natriumsulfaat.
Tot nu toe is het nog altijd goed gegaan. Op het moment ben ik bezig met de vetzuursamenstelling van vet in diverse soorten chips.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures