[scheikunde] Gehydrateerde ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Gehydrateerde ionen

Ik heb een vraag over gehydrateerde inonen. Ik moet voor mijn examen chemie een gehydrateerd ion kunnen tekenen. Mijn vraag is nu als je bv het gehydrateerd ion van Cu moet teken. Is er dan een manier om deze formule te berekenen Cu(H2O)42+ . Want we krijgen deze niet, of moet je deze vanbuiten leren, maar dan kan je ze toch nooit allemaal leren...

Alvast bedankt

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Gehydrateerde ionen

Er bestaat geen mannier om dit te berekenen. Er bestaat wel een trucje dat meestal werkt maar niet altijd. Per 'lading' zitten er 2 watermoleculen. Met andere woorden:

- M+ --> 2 moleculen

- M2+ --> 4 moleculen

- M3+ --> 8 moleculen

...

Maar bij bijvoorbeeld Co2+ klopt dit niet. Rond Co2+ zitten er 6 moleculen water.

DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Gehydrateerde ionen

Ok bedankt, denk wel dat dat trucje handig is, kan eens kijken of ik een paar uitzonderingen dan toch nog leer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Gehydrateerde ionen

Cu2+ in water is het hexahydraat en niet het tetrahydraat, dus: Cu(OH2)62+ (volgens 'Advanced Inorganic Chemistry' van Cotton en Wilkinson)
Er bestaat geen mannier om dit te berekenen. Er bestaat wel een trucje dat meestal werkt maar niet altijd. Per 'lading' zitten er 2 watermoleculen.
Dit is dan wel een stelregel met veel meer uitzonderingen dan watercomplexen die aan de regel voldoen. 8-) Een dergelijke stelregel lijkt me bijzonder onbetrouwbaar/onbruikbaar. Er is nauwelijks correlatie tussen de oxidatietoestand en de wateromringing te vinden. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden die deze regel zouden moeten ondersteunen. Voorbeelden van wateromringing uit kristalstrukturen kun je immers niet klakkeloos vertalen naar ionen in oplossing.

Voor veel metaalionen is het precieze aantal watermoleculen niet eens bekend. Enkel bij de metalen uit het d-blok kan op basis van spectrale en magnetische data een precies getal gegeven worden. Voor overige ionen is er geen gemakkelijke/voor de hand liggende manier om de wateromringing in oplossing te meten (dit zou met NMR en andere relaxatietechnieken moeten gebeuren).

Voor de metalen uit het d-blok (overgangsmetalen):

1) De di- en tripositieve ionen uit de eerste rij van het d-blok vormen hexahydraten

2) Bij de tweede en derde rij van het d-blok zijn er veel minder aquacomplexen bekend, maar het aantal watermoleculen hierbij is niet altijd duidelijk (meestal 6, maar kan ook meer zijn).

3) Voor de lanthanides (f-blok) zijn het er vrijwel altijd meer dan 6.

De beste stelregel lijkt mij dus:

Gebruik altijd 6 watermoleculen (in een octaëdrische omringing) Enkel bij ionen met een kleine ionstraal waarbij de ruimte beperkt is (bijv. Li+) kun je minder watermoleculen verwachten.

[edit] wateratomen verandert in watermoleculen (2x)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Gehydrateerde ionen

DrQuico bedoelt natuurlijk watermoleculen.

Het aantal moleculen in de eerste omringingsschil is sterk afhankelijk van de effectieve straal van het ion. Pas sinds heel kort kan onder bijzondere omstandigheden de samenstelling en dynamiek van deze waterschillen worden gemeten! Dit is werk van Prof. Huib Bakker, in 2004 beloond met de gouden KNCV medaille.

Reageer