Waterstof als draaggas

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 16

Waterstof als draaggas

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik wil graag waterstof als draaggas gaan gebruiken. Maar ik kan me voorstellen dat er samples (compounds) zijn die je beter niet kunt gebruiken in combinatie met waterstof. Weten jullie misschien ook wat voor soort samples je niet kunt gebruiken als je waterstof gebruikt als draaggas?? Ik kan het zelf nergens vinden.

Alvast bedankt!

Berichten: 311

Re: Waterstof als draaggas

Waarom wil je watersof gebruiken? Is stikstof of argon niet goed genoeg?

Berichten: 16

Re: Waterstof als draaggas

Nee dat is niet goed genoeg. Ben bezig met Fast GC. En daarvoor gebruik ik waterstof. Maar dan moet ik wel weten welke componenten ik wel en niet kan meten als ik waterstof gebruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waterstof als draaggas

Misschien loop je het risico dat het onverzadigde bindingen kan aanvallen? Hoewel ik me meen te herinneren dat je daar nog een katalysator voor nodig hebt 8-)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstof als draaggas

Wat voor componenten wil je meten?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 17

Re: Waterstof als draaggas

Misschien raar maar waterstof kan samen met zuurstof water vormen. Hierbij komt veel energie vrij. Daarom is een mengsel van waterstof en zuurstof, dat ook wel bekend staat als knalgas, explosief.

Beetje apart om dit als draaggas te gaan gebruiken. Maar ja ik ben van analist in engineer veranderd, misschien vandaar mijn bedenkingen hierbij.

Berichten: 16

Re: Waterstof als draaggas

Waterstof wordt veelvuldig toegepast in capillaire GC en ik wil gewoon weten welke componenten niet geschikt zijn in combinatie met waterstof, dit om mogelijke gevaren te ontlopen.

De gevaren van het knalgas verhaal ervan ken ik.... 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstof als draaggas

Ik heb niet eerder gehoord dat H2 als draaggas invloed kan hebben op je te bepalen stoffen. Bovendien, als dat zo zou zijn, hoeft het niet eens uit te maken (je detecteert nog steeds).

Wat ik wel weet, maar dat zal voor jou wel niet van toepassing zijn, is dat CO en CO2 onder invloed van waterstof en hoge temperatuur (en als katalysator nikkel) gereduceerd kunnen worden tot methaan.

En explosiegevaar valt wel mee; bij gebrek aan waterstofdetectie zul je je ervan moeten vergewissen dat je systeem niet lekt, en dat is een testje van 5 minuten. De meeste GC's hebben tegenwoordig ook waterstofbeveiliging in geval van lekkage.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 16

Re: Waterstof als draaggas

Dus jij zegt dat er geen componten zijn die risicovol zijn in combinatie met waterstof.

kan iemand dit bevestigen?

iig bedankt Raspoetin

Berichten: 1.122

Re: Waterstof als draaggas

Stikstof, Argon en Waterstof zijn inerte dragergassen waarvan ik mij niet voor kan stellen dat ze reageren met een van je analieten. De enige reden om van dragergas te verwisselen is naar mijn weten omdat ze alle drie een andere optimale flowrate hebben (de reden waarschijnlijk van `gekkejojo´).

edit: vergeet niet dat het zéér verstandig is om in het geval van het gebruik van waterstof als dragergas gebruik te maken van een waterstofdetector!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Waterstof als draaggas

bteunissen schreef:1)

Stikstof, Argon en Waterstof zijn inerte dragergassen waarvan ik mij niet voor kan stellen dat ze reageren met een van je analieten.

2)

De enige reden om van dragergas te verwisselen is naar mijn weten omdat ze alle drie een andere optimale flowrate hebben (de reden waarschijnlijk van `gekkejojo´).

edit: vergeet niet dat het zéér verstandig is om in het geval van het gebruik van waterstof als dragergas gebruik te maken van een waterstofdetector!
Ik ben het met punt 1 eens. Eventuele uitzonderingen daargelaten.

Punt 2: Waterstof heeft een hogere diffusiesnelheid, waardoor beter scheiding verkregen wordt, en je dal in de H/u curve van de van deemter vergelijking al bij een lagere flow ligt dan wanneer stikstof gebruikt wordt.

Voor wat betreft punt 1 zegt een plaatje meer dan woorden:

Afbeelding

http://www.chem.agilent.com/cag/graphics/ref-fig20.jpg
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.399

Re: Waterstof als draaggas

Ik ben het met punt 2 niet eens. Het punt ligt inderdaad lager, maar waar het in fast GC om gaat is snelle scheidingen en dus hoge dragergas snelheden en zeker niet langzamer. De curve is veel vlakker bij waterstof, dus je kunt hoge snelheden gebruiken zonder al te veel schotels te verliezen in tegenstelling tot argon en al helemaal tot stikstof.

Ik heb nog nooit gehoord van waterstof dat reageert in een GC. Volgens mij moet een GC uitgerust zijn met een waterstof detector wanneer waterstof gebruikt wordt.

Zelfs als er omzettingen zijn zou ik me er nog niet druk om maken, omdat je dit gewoon weg calibreerd.

Berichten: 16

Re: Waterstof als draaggas

@Napoleon1981:

Mee eens. Waterstof heeft een hogere diffusiesnelheid en en de viscositeit is minder temperatuur afhankelijk. Dit wordt weergegeven in een Golay plot.

@Bteunissen:

Een waterstofdetector heb ik..In de vorm van een (extra) TCD.

Maar er zijn dus geen beperking mbt tot waterstof?

Berichten: 16

Re: Waterstof als draaggas

En dan nog even een vraag tussendoor.

Hoe zuiver moet het draaggas zijn? grade 5 of 6 of misschien wel zuiverder?

Berichten: 266

Re: Waterstof als draaggas

Ik heb veel gewerkt met waterstof als draaggas en het is inderdaad veel beter voor fast-GC dan helium en stikstof.

Waar je wel op moet letten is dat je de split-uitlaat zeker in een HOT laat uitblazen. Zeker niet zomaar in de labo ruimte want het gaat hier over wel wat liters waterstof.

edit:

de diffusie in waterstof is groter dan in stikstof maar gelijk aan de difussie in helium. Wat het verschil maakt met helium is dat de viscositeit veel kleiner is.

Als je de optimale snelheid in het midden van de kolom wilt hebben wijkt de snelheid in het begin en op het einde van je kolom hier met waterstof veel minder van af. Heel belangrijke factor voor piekverbreding.

Reageer