DNA-isolatie uit agarosegel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

DNA-isolatie uit agarosegel

Goedendag,

Wij zijn op zoek naar 3 verschillende methodes om DNA te isoleren uit een agarosegel, met als doel het DNA daarna te gebruiken om een probe te labellen die gebruikt wordt voor hybridisatie. Blotting valt bij mijn weten dan af.

Tot dusverre hebben we isolatie m.b.v. een miniprep: Bandje uitsnijden, oplossen in verschillende was en elutiebuffers, centrifugestappen, met als resultaat DNA in 100 µl buffer.

de 2e methode die we hebben gevonden is een miniprepje die op hetzelfde idee als methode 1 is gebaseerd, maar waarbij je gebruik maakt van een filter waar het DNA op achter blijft en je dat met verschillende was- en centrifugestappen opzuivert. Volledige protocolbeschrijving is van deze 2 al beschikbaar.

We zijn dus nog op zoek naar 1 methode. Tevens moeten er bij alle methodes kostenplaatjes worden gemaakt, om zo uit te zoeken welke methode het goedkoopst is. Dat hangt natuurlijk af van de te isoleren hoeveelheden, als je 300 monsters hebt is het anders wat dan als je 2 monsters hebt te isoleren. Vandaar een volledig kostenplaatje. We hebben al wat bedrijven benaderd om informatie, maar die zijn daar nou niet bepaald scheutig mee. 8-)

Berichten: 740

Re: DNA-isolatie uit agarosegel

Ik gebruik voor mijn kloneringen altijd de eerste methode.

Ik maak hiervoor gebruik van de QIAEX II gel extractie kit van Qiagen.

Dit is een snelle (30 min ong.) techniek en de opbrengst is goed.

De methode werkt met behulp van sillicabolletjes waar je DNA aan hecht.

Ik weet alleen niet de prijs precies, maar die kan je op de website van Qiagen vast wel opzoeken.

Ik denk zelf dat methode 2 een duurder is omdat je hier weer gebruik moet maken van filters... maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Reageer