afkoelen water dmv zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 218

afkoelen water dmv zout

Hoi hoi,

Een bekende methode voor het af laten koelen van water is het toevoegen van pekel/zout.

Heeft dit verschijnsel een naam? Graag zou ik namelijk willen uitrekenen, wat de temperatuur wordt bij het toevoegen van x gram zout bij een x Volume water.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes Luders

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: afkoelen water dmv zout

Je bedoelt het verschijnsel dat het mengsel afkoelt?

Ehh, endotherm oplossen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1

Re: afkoelen water dmv zout

Dit verschijnsel heet cryoscopie.

De formule die je daarvoor gebruikt is: ΔT = i * kf * molaliteit

De van 't Hoff Factor i is hier 2 en kf van water = 1.86

Berichten: 915

Re: afkoelen water dmv zout

LonelyRanger schreef: Dit verschijnsel heet cryoscopie.

De formule die je daarvoor gebruikt is: ΔT = i * kf * molaliteit

De van 't Hoff Factor i is hier 2 en kf van water = 1.86
Dat is het niet helemaal hoor, hetgeen jij beschrijft is kookpuntsverhoging/vriespuntverlaging.
Ehh, endotherm oplossen?
Dat zal er dichter bijzitten volgens mij

Re: afkoelen water dmv zout

Het is niet mijn vakgebied maar is dit niet de inverse van de kristallisatie-energie?

Berichten: 2.035

Re: afkoelen water dmv zout

Klopt... de ionen die ontstaan t.g.v. de oplossende zoutkristallen verbreken de waterstog-bruggen in het water, en dit is een endotherm proces 8-)

Precies het omgekeerde gebeurt in "heat-packs", waarover elders op fit forum genoeg te lezen is!

Berichten: 915

Re: afkoelen water dmv zout

dus waterstofbruggen maken = warmte

waterstofbruggen verbreken = koude

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: afkoelen water dmv zout

Waterstofbruggen verbreken kost inderdaad energie, maar dat gebeurt niet zomaar. Je kunt geen proces laten verlopen waarbij de vrije energie omhoog gaat! Je moet voor afkoeling een proces zoeken dat energie kost, maar vrije energie oplevert. Dat betekent meestal dat je naar een endotherm proces zoekt dat heel veel entropie oplevert.

Berichten: 219

Re: afkoelen water dmv zout

Uit mijn hoofd gezegd is 'n heel erg endotherm mengsel NH4Cl en Ba(NO3)2. Helemaal zeker weet ik 't niet... maar ik dacht 't wel

rwwh: cker en d8 zijn ook geen AN. En consequent gebruik van subscript doet ook geen pijn.

Berichten: 2.035

Re: afkoelen water dmv zout

Euh... wat heeft het noemen van "een" endotherm mengsel met de vraagstelling te maken? 8-)

(en in plaats van te breezeren, kan je beter leren "mijn" i.p.v. "me" hoofd te schrijven)

Berichten: 219

Re: afkoelen water dmv zout

The Herminator schreef: Euh... wat heeft het noemen van "een" endotherm mengsel met de vraagstelling te maken? :)

(en in plaats van te breezeren, kan je beter leren "mijn" i.p.v. "me" hoofd te schrijven)
Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter..... 8-)

Verbeterd :D

Berichten: 218

Re: afkoelen water dmv zout

Hey Jongens,

Ik had het zelf ook al gevonden, maar toch bedankt voor jullie antwoordt.

Groetjes!

Berichten: 162

Re: afkoelen water dmv zout

Een praktisch gebruik van dit fenomeen is het maken van roomijs op de ouderwetse methode: het te vriezen mengsel wordt in metalen vat in een houten ton gedaan waar laagjes ijs en zout in wordt gedaan, waardoor de temperatuur ver onder het vriespunt van water daalt. Dit proces was al in de middeleeuwen bekend bij de oude Chinezen, maar het gemaakte ijsje zal niet echt lekker geweest zijn voor ons moderen smaakpapillen: melk vermengd honing en kamfer 8-) .

Reageer