Ontbinding van hypochloriet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Ontbinding van hypochloriet

Hallo allemaal,

Ik ben aan 't studeren en geloof het of niet, de cursus staat vol fouten, vooral qua stoechiometrie.

Maar nu heb ik iets vreemd opgemerkt, ofwel ben ik mij serieus aant vergissen.

Dit staat in de cursus:

ontbinding hypochloriet in sterk zuur midden:

NaOCl + HCl -> HOCl + Na+ + Cl-

4 HOCl -> 2 Cl2 + O2 + H2O

dus 2 NaOCl geeft 1 Cl2

ontbinding hypochloriet in verdund zuur:

NaOCl + HCl -> HOCl + Na+ + Cl-

HOCl + HCl -> H2O + Cl2

dus 1 NaOCl geeft 1 Cl2

Zou het niet eerder omgekeerd zijn, het eerste in verdund zuur en het tweede in sterk zuur? Of vergis ik mij nu?

Berichten: 3.145

Re: Ontbinding van hypochloriet

Het is altijd het tweede als er chloride (van zoutzuur) aanwezig is. Dus, je hebt per NaOCl een molecuul Cl2.

Als je alleen hypochloriet hebt, zonder chloride (dat bestaat ook, je kunt vast Ca(ClO)2 kopen) en je voegt daar zoutzuur aan toe, dan krijg je ook weer chloor gas en niets anders. Zelfs met verdund zoutzuur bruist het chloor er uit.

Neem je alleen hypochloriet, en je voegt daar een niet-chloride houdend zuur aan toe (bijv. salpeterzuur of zwavelzuur), dan treedt een heel andere reactie op. Er onstaat dan ook chloorgas, echter veel langzamer. Daarnaast krijg je gecompliceerde reacties, waarbij chloorzuur ontstaat, chloride en zuurstof. Het HOCl disproportioneert dan deels tot HClO3 en HCl. Dat HCl geeft dan met meer hypochloriet weer chloorgas. Met HClO3 reageert HCl ook, onder vorming van Cl2 en ClO2. Je ziet het, met andere zuren dan zoutzuur is de reactie behoorlijk gecompliceerd.

In bleekwater zit echter altijd chloride, dus daar krijg je altijd alleen maar chloorgas, ongeacht het zuur dat je toevoegt.

Reageer