[vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

[vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Ik had een vraag over opwaartse kracht:

Ik heb op school een proefje gedaan met een krent in priklimonade. Als je een krent in priklimonade legt dan stijgt deze op dankzij de CO2 belletjes die er aan komen. Hierdoor is de opwaartse kracht groter dan de zwaartekracht op de krent. Maar hoe kun je nu het volume van de belletjes uitrekenen (die dus nodig zijn om de krent op te laten stijgen) als je de massa van de krent weet, de dichtheid van de krent en de dichtheid van de limonade?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Ik neem de volgende aannames:

- de dichtheid van prik is gelijk aan die van water

- de krent is een bol

De opwaartse kracht van het water op de krent is dan:

Fb = 4 :roll: r3rho.gif water g / 3

De zwaartekracht van de krent is natuurlijk

Fz = - m g (let op het minteken)

De kracht die een hoeveelheid lucht van volume V kan leveren is de drijfkracht minus zijn eigen zwaartekracht:

Fbubbel = V g (rho.gif water - rho.gif bubbel)

De som van krachten moet nul zijn voor een evenwicht (oftewel het kritisch moment waarop de krent niet verder zinkt, maar omhoog wordt geduwd door de bubbels):

Fb + Fz + Fbubbel = 0

Waaruit het totale bubbelvolume V is te bepalen om te krent net omhoog te kunnen duwen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 5

Re: [vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Oké. Maar de straal van de krent is onbekent. Je weet alleen het gewicht van de krent. Of kun je daarmee weer de straal uitrekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Schuifmaat?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

Je kent de massa van de krent, ....kg Je kent de dichtheid van de krent, ....kg/m3. Dus ken je het volume van de krent.

Als je de krent als een bol mag beschouwen, 4/3 :roll: r3 is dan gelijk aan het volume van je krent. Reken r uit.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [vloeistofmechanica?] opwaartse kracht

ah oke, dan snap ik het. Bedankt :roll:

Reageer