Persoonlijke mening over Atkins dieet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Persoonlijke mening over Atkins dieet

Wat vinden jullie van het atkins dieet?

Is het een gevaar voor de gezondheid of een medische doorbraak?

Graag jullie reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Ik denk geen van beiden (zonder bewijs voor het ene of andere, dus).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.746

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

heb je het toevallig net gezien op tv

deze avond, overleven, canvas

Berichten: 30

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

heel gezond zal dat wel niet zijn

en ook niet echt 'vegetariër'-vriendelijk

Berichten: 73

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Ik denk dat mensen nog altijd "teveel vet is slecht" in hun achterhoofd hebben zitten.

Daarom denk ik iig niet dat het slecht is, maar ook dat het geen vaste eetgewoonte moet worden.

Dus: afvallen en er daarna mee stoppen.

Berichten: 9

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Ik heb vanuit verschillende kanten gehoord dat het dieet een averechts effect heeft. Het zou ten eerste het lichaam uit balans(figuurlijk) laten raken, en vervolgens waneer je klaar bent met het dieet scheen dat een groot gedeelte juist meer ging eten.

Ik weet neit wat nou waar is. Ik hoor ook van kanten dat het heel goed werkt dus ik weet niet wat ik moet geloven.
:)

Berichten: 592

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Atkins heeft wel mooi onderzoek geleverd en interessante dingen ontdekt over ketose enzo, maar ik zou het dieet toch niet willen volgen.

leve het brood en de aardappel 8-)

Berichten: 23

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

ja , heb het gisteren gezien op canvas, en ik zou graag mijn eindwerk volgend jaar over dieeten doen, met uitgebreid het atkins dieet.

En nu peil ik eens naar jullie meningen.

Berichten: 2.746

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

het was wel mooi uitgelegd en onderzocht vond ik

een pluim voor Overleven!

ik vraag me dan of of ze nog voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen?

en voor de rest sluit ik me volledig aan bij de uitzending

Berichten: 23

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

inderdaad, het was een mooie reportage! en die mensen moeten vitamines tekorten hebben, dat kan niet anders.

Op het einde van de reportage zeiden ze dat het nog niet duidelijk was wat het dieet op langere termijn aanricht.

Berichten: 311

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Ik heb het ook op Canvas gezien. Het klinkt aannemelijk, maar ik hoef geen slechte adem omdat ik in ketose raak.

Hannes heeft een sterk punt: wat als je bijvoorbeeld 2 jaar Atkins volhoudt?

Berichten: 23

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

als ik zou moeten vermageren, wat er niet echt direct in zit, zou ik liever wat minder snel vermageren door een low-fat dieet, dan gebruik te maken van het atkinsdieet.

Iedere maaltijd vet en eiwitten eten, geef mij dan maar een bordje met salade. 8-)

Berichten: 162

Re: Persoonlijke mening over Atkins dieet

Het is gewoon nep: ondanks het feit dat je vrijwel onbeperkt vetten en eiwitten mag eten, zorgen de eiwitten een ongelooflijk verzadigend effect geeft en het is dus deze verzadiging dat immers een drastische afname van de totale calorische toevoer aan het organisme en dus gewichtsverlies geeft: niks ketose en de daarop volgende verlies van caloriën via de urine en gegoogel met de wet van behoud van energie en massa. Je moet maar eens voor de grap een high-protein candybar eten (Zoals die van Modifast), gegarandeerd dat je voor de rest van de dag geen honger meer hebt.

Kortom: indirect komt het toch weer op de vermindering van de totale calorische inname per dag. Het grote voordeel is de verzadiging, waardoor je het heel lang kan volhouden, terwijl dat bij de meeste vermageringskuren een groot probleem is en waardoor veel mensen afhaken.

Als medicus zeg ik: ondanks dat dit dieet effectief is, toch opgepast bij mensen die lijden aan storingen in de vetmetabolisme en nierinsufficiëntie en absoluut niet beginnen als je diabeet bent, gezien de gigantische schommelingen in het koohydraatmetabolisme (gevaar op coma diabeticum t.g.v. een ernstige ketose).

Reageer