[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] pH berekenen

[!]

Ik zit met het probleem dat ik niet weet hoe je de pH moet berekenen.

Ik weet er vrijwel niets van af en hoop natuurlijk op een paar proefsommen om mijn kennis te testen. Ik weet neit wanneer je -log[H+] en -log[OH-] moet gebruiken. Enne de H+ is toch gewoon hoeveel waterstof-ionen erin zitten. 8-)

Alvast bedankt,

1
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen

Met die nickname geef je jezelf van tevoren niet veel vertrouwen :) maar hartelijk welkom op Chemieforum.nl! 8-)

Het is eigenlijk heel eenvoudig. de "p" in "pH" staat voor de -log. Dus, als je de pH wil berekenen moet je dus de -log nemen van "H", dus -log[H+].

Zo heb je ook de pOH (dat is dus -log[OH-]), of pK (-log K waarbij K een constante is).

Dus, laten we even kijken...

(1) We hebben een oplossing met [H+] = 1 x 10-4 M. Wat is de pH?

(2) We hebben een oplossing met een pH van 9,5. Wat is [H+]?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH berekenen

ok w8 ff
:)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH berekenen

Beryllium schreef:Met die nickname geef je jezelf van tevoren niet veel vertrouwen :) maar hartelijk welkom op Chemieforum.nl! 8-)

Het is eigenlijk heel eenvoudig. de "p" in "pH" staat voor de -log. Dus, als je de pH wil berekenen moet je dus de -log nemen van "H", dus -log[H+].

Zo heb je ook de pOH (dat is dus -log[OH-]), of pK (-log K waarbij K een constante is).

Dus, laten we even kijken...

(1) We hebben een oplossing met [H+] = 1 x 10-4 M. Wat is de pH?

(2) We hebben een oplossing met een pH van 9,5. Wat is [H+]?
(1) -log 1*10-4=0

0 Kan niet dus pH=1?

(2) 9,5=-log[H+]

Nu weet ik niet wat ik moet doen? 9,5/-log is het niet iig.
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen

(1) Je weet dat [H+] = 1x10-4. Dus, de pH is -log(1x10-4). Hoe kom je erbij dat dat bij jou 0 (nul) is? Let er op, dat het is -log(1x10-4) en niet -log(1) x 10-4. Dat zou je met een rekenmachine zo moeten kunnen uitrekenen.

Uit je antwoord van (2) denk ik te kunnen opmaken dat je niet weet wat voor wiskundige bewerking een logaritme is. Klopt dat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH berekenen

Beryllium schreef: (1) Je weet dat [H+] = 1x10-4. Dus, de pH is -log(1x10-4). Hoe kom je erbij dat dat bij jou 0 (nul) is? Let er op, dat het is -log(1x10-4) en niet -log(1) x 10-4. Dat zou je met een rekenmachine zo moeten kunnen uitrekenen.

Uit je antwoord van (2) denk ik te kunnen opmaken dat je niet weet wat voor wiskundige bewerking een logaritme is. Klopt dat?
(1) -log(1*10-4)=4

dus pH= 4?

(2) Klopt.
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen

Ja, de pH is 4! Goed gedaan.

Dan zal ik even kort uitleggen wat je met een logaritme kunt berekenen, want als je dat snapt kan je ook het idee van de pH beter snappen.

Voor logaritmes geldt: als xlog(y) = a, dan xa = y. Als er geen x wordt gegeven (dus alleen 'log' en niet getalletjelog), wordt 10log bedoeld.

In het geval van de pH wordt dat dus: pH = -log([H+]), dus 10-pH = [H+]

Het logaritme houdt dus in: als de pH met 1 stijgt, is [H+] 10 keer kleiner geworden.

Misschien heb je nog wat aan deze uitleg: Logaritme op Wikipedia

En weer terug...

Als je weet dat pH = 9,5, wat is dan [H+] ?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH berekenen

Beryllium schreef: Ja, de pH is 4! Goed gedaan.

Dan zal ik even kort uitleggen wat je met een logaritme kunt berekenen, want als je dat snapt kan je ook het idee van de pH beter snappen.

Voor logaritmes geldt: als xlog(y) = a, dan xa = y. Als er geen x wordt gegeven (dus alleen 'log' en niet getalletjelog), wordt 10log bedoeld.

In het geval van de pH wordt dat dus: pH = -log([H+]), dus 10-pH = [H+]

Het logaritme houdt dus in: als de pH met 1 stijgt, is [H+] 10 keer kleiner geworden.

Misschien heb je nog wat aan deze uitleg: Logaritme op Wikipedia

En weer terug...

Als je weet dat pH = 9,5, wat is dan [H+] ?
(2)Dat zou dus betekenen:

9,5=-log[H+]

10-9,5=3,16-10

Dit lijkt mij een beetje klein...- hehe laat maar 8-) ik is niet de pH maar de H+
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen

Op zich Afbeelding maar met wat slordigheidjes in hoe je het opschrijft.

Ten eerste is het niet 3,16-10 maar 3,16 x 10-10.

Ten tweede, je hebt er geen eenheid bij gezet; dit is dus [H+].

Als je het dus netjes opschrijft zeg je:

pH = 9,5, dus [H+] = 10-pH = 10-9,5 = 3,16 x 10-10 M.

Edit: typo: haakje vergeten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] pH berekenen

Ok, heel erg bedankt.

Je hebt mij heel erg op weg geholpen, ik doe morgen nog wat sommetje uit mn boek en controleer ze mbv. de gids. Ik zal nu iig. geen 1 halen en snap het veel beter. Afbeelding

Gr.,

1 8-)
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] pH berekenen

Graag gedaan 8-) succes ermee!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer