Aantal vragen biochemie

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Aantal vragen biochemie

ik heb een paar vragen over biochemie en ik hoop dat iemand mij kan helpen

1 waarom is cellulose onvertakt en glycogeen vertakt?, en waarom is glycogeen meer vertakt dan zetmeel? Waarom is cellulose vezelvormig, zetmeel spiraalvormig.

2 waarom hebben onverzadigde vetzuren een lager smeltpunt dan verzadigde?

3 hoe wordt fosforzuur in een fosfolipide gebruikt?

4 Hebben vertakte alkanen een ander kookpunt dan onvertakte?

5 waarom hebben eiwitten een sterk bufferende capaciteit?

6 wat is de functie van een stopcodon

ik hoop dat iemand mij kan helpen want het is nogal belangrijk

groeten Mark
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 740

Re: Aantal vragen biochemie

Even kort:

5: Eiwitten zijn grote biomoleculen, deze hebben diverse geladen groepen in de structuur waardoor het eiwit de mogelijkheid heeft om te bufferen.

6: Het stopcodon zorgt ervoor dat de eiwitsynthese wordt afgebroken. Meestal is het eiwit dan klaar, soms moet het eiwit nog verder worden bewerkt.

Berichten: 2.035

Re: Aantal vragen biochemie

1: Dat lijken me geen zinnige vragen.... waarom ze het zijn is niet aan te geven, er is hooguit iets over te zeggen als je een soort context (functie oid) aangeeft 8-)

2: Dit heeft te maken met de kristalstructuren van beide soorten vetzuren. Verzadigde vetzuren zijn lange, gestrekte ketens; hierdoor kunnen ze in een kristal heel goed "gepakt" (gestapeld) worden, wat leidt tot (relatief) hoge smeltpunten. Onverzadigde vetzuren zijn (door de aanwezige dubbele bindingen) "geknikt", en kunnen daardoor in een kristal niet er goed gepakt worden.... vandaar dat ze lagere smeltpunten hebben dan verzadigde vetzuren!

3: Volgens mij is dat al eens besproken hier op het forum... even zoeken dus! :)

4: Zelfde verhaal als bij vraag 2! :D

Berichten: 857

Re: Aantal vragen biochemie

3 hoe wordt fosforzuur in een fosfolipide gebruikt?

Hey Markie..

Van het fosforzuur word het fosfaation gebruikt om te veresteren met een vetzuur. Dit fosfaation is de polaire kop en het vetzuur de a-polaire staart.

Berichten: 40

Re: Aantal vragen biochemie

Hmm, ik denk dat dat niet helemaal correct is.

De fosfaatgroep vormt een fosfodiesterbrug tussen een polaire molecule (bv Choline) en een glycerolmolecule.

Die glycerolmolecule is op zijn beurt weer veresterd met 2 vetzuren (meestel 1 verzadigde en 1 onverzadigde).

De polaire molecule + fosfaat vormen de zogenaamde polaire kop. De 2 vetzuren vormen de apolaire staarten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aantal vragen biochemie

vraag 1. De hoge vertakkingsgraad van glycogeen dient er voor dat het in snel tempo tot glucose-eenheden afgebroken kan worden in tegenstelling tot een lineaire keten van glucose. Het is dus een snel toegankelijke energievooraad.

Berichten: 2.035

Re: Aantal vragen biochemie

Je geeft nu antwoord op de vraag: "wat is het structurele verschil tussen cellulose en glycogeen, en wat heeft dat voor consequenties voor de in beide moleculen opgeslagen energie?"... dat antwoord hadden er wel meer kunnen geven! 8-)

De gestelde vraag is: WAAROM is dat zo????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aantal vragen biochemie

pffff....

Ik denk ook dat dat de vraag doelde op de consquenties, en aangezien niemand dat antwoord nog had gegeven kon ik dat wel even doen.

De waarom-vraag kun je beantwoorden met: omdat de enzymen die deze polysacchariden maken dat zo doen. En waarom doen die enzymen dat dan? Dat is evolutionair nu eenmaal zo gegroeid.

Berichten: 2.035

Re: Aantal vragen biochemie

Dan is het antwoord op vragen 1a, 1b en 1c dus "evolutie"! 8-)

Maar ok, beetje flauw... het zou alleen wel prettig zijn als vraagsteller even terug kwam om wat onduidelijkheden op te helderen!

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Aantal vragen biochemie

ja was een vraag op het tentamen waar ik gewoon niet uitkwam en was nieuwgierig wat wel het antwoord was
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 2.035

Re: Aantal vragen biochemie

Maar was vraag 1 op het tentamen dan gesteld zoals jij hem hier gegeven hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Aantal vragen biochemie

ja precies zo als de vraag erboven staat
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Aantal vragen biochemie

bij vraag 2 is het ook zo toch dat verzadigde verbindingen meer intermoleculaire krachten bezitten door de lineare keten waardoor hierbij het smeltpunt ook hoger ligt dan de onverzadigde waarbij de krachten minder zijn toch?
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 40

Re: Aantal vragen biochemie

De intramoleculaire krachten zijn afhankelijk van de afstand tussen de moleculen. Dus als de stacking van de moleculen slechter wordt omdat ze minder goed in elkaar passen zal dus ook de afstand vergroten en dus zullen de krachten van de interacties dalen.

Het is er dus eigenlijk een beetje een gevolg van.

Berichten: 857

Re: Aantal vragen biochemie

The Herminator schreef: Dan is het antwoord op vragen 1a, 1b en 1c dus "evolutie"! 8-)
Vraag 1a heeft te maken met de opslag van suikers in planten en dieren.

Wij mensen (dieren) slaan onze suiker op als Glycogeen (met veel vertakkingen) omdat als we actie moeten ondernemen dat we dan gemakkelijk deze energievoorraad kunnen aanspreken. We kunnen namelijk van meerdere ketens tegelijk wat afsnoepen zodat we snel energie hebben voor bijvoorbeeld het rennen naar de bus of les :)

Planten slaan suiker op als celluose en dit is een onvertakte keten. Planten die staan een beetje te hangen waardoor ze weinig energie verbruiken. Als ze energie gaan verbruiken hebben ze genoeg aan die ene celluose keten. Een plant hoeft niet te rennen naar de bus of naar de les dus het vertakken van de suikers is dus onnodig.

Reageer