Springen naar inhoud

accu


  • Log in om te kunnen reageren

#1

yochem_CF

    yochem_CF


  • >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 14:56

Ik heb eens gehoord dat er af & toe knalgas uit een accu van een auto komt. Hoe werkt dat precies?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jeffrey_Buter

    Jeffrey_Buter


  • >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 17:38

Reductie van de H+ ionen denk ik. Zou niets anders kunnen bedenken.

#3

epiphonix

    epiphonix


  • >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 18:06

Uiteindelijk heb je daar te maken met elektriciteit hť, elektrolyse is dan gauw gebeurd.

#4

The Herminator

    The Herminator


  • >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 19:45

Klopt, je bent gewoon aangezuurd water aan het electrolyseren... gelukkig krijg je alleen knalgas (H2 + O2) als het systeem heel "schoon" is, anders treden er nogal wat nevenreacties op (zoek op het forum maar op "electrolyse"! 8-) ).....

#5

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 21:31

De vorming van knalgas kan optreden bij het opladen van een accu. Moderne afgesloten accu's hebben dat (als het goed is) niet meer, maar zo'n oude accu, die open is en waar zo nu en dan water bij moet kunnen wel degelijk knalgas vormen bij opladen.

#6

Chemistry Master

    Chemistry Master


  • >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 21:33

Ik dacht dat ik ooit wel is gelezen heb dat dit alleen gebeurt bij >14.4 V. Maar dat weet ik niet zeker

#7

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2006 - 21:48

Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat. :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4 8-)

#8

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2006 - 22:52

Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat. :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4 8-)

Maar bij het opladen leg je natuurlijk wel een hogere spanning dan 12 volt aan.

#9

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2006 - 07:11

Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat.  :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4  8-)

Maar bij het opladen leg je natuurlijk wel een hogere spanning dan 12 volt aan.

En dat is ook DE reden waarom je van een natte accu (zoals dat heet, alle accu's zijn uiteraard nat) alle dopjes moet afdraaien, of tenminste 1 slag open.

#10

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2006 - 08:50

link

Bij 14,4 gaat de accu koken en heeft dus niks te maken met het ontstaan van H2 gas. Voor laden is trouwens niet een veel hogere spanning nodig hoor dan de accu geeft, laden gebeurd meer stroom gestuurd dan spanning gestuurd.

@ FsWd lang niet alle accu`s zijn nat, of doelde je alleen op autoaccu`s?

Veranderd door Napoleon1981, 13 juni 2006 - 09:01


#11

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2006 - 14:38

Idd auto-accu, uiteraard is een penlight dat ook (een accu, niet nat)

Veranderd door FsWd, 13 juni 2006 - 14:39


#12

DrQuico

    DrQuico


  • >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2006 - 17:56

link

Bij 14,4 gaat de accu koken en heeft dus niks te maken met het ontstaan van H2 gas. Voor laden is trouwens niet een veel hogere spanning nodig hoor dan de accu geeft, laden gebeurd meer stroom gestuurd dan spanning gestuurd.

@ FsWd lang niet alle accu`s zijn nat, of doelde je alleen op autoaccu`s?

Met een lagere spanning dan 12 V zul je een accu niet volledig op kunnen laden lijkt mij. Ook in het linkje hebben ze het over een spanning tussen 13.8 en 14.1 V.
Met het 'koken' van de accu wordt natuurlijk niet het koken van het zwavelzuur bedoeld, maar de gasvorming die optreed. Dit zal er voor een leek als 'koken' uit kunnen zien, maar het is waterstofgasvorming.

#13

yochem_CF

    yochem_CF


  • >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 10:45

Gelukkig komt er niet altijd knalgas vrij. Maar wanneer dan wel? Dan weet je waar je op moet letten.

#14

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2006 - 11:57

Op een chemische opleiding wordt je altijd het worst-case principe aangeleerd. Dit wil in dit geval zeggen dat er altijd H2 vrijkomt.

#15

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 12:30

Gelukkig komt er niet altijd knalgas vrij. Maar wanneer dan wel? Dan weet je waar je op moet letten.

Bij het gebruik van de accu (dus het ontladen) in ieder geval niet.

Bij het opladen van de accu kan er knalgas ontstaan, maar als dat opladen goed gebeurt en niet met een te hoge spanning dan zal het niet of weinig voorkomen. Bij gebruik van een goede oplader, specifiek gemaakt voor laden van een loodaccu is dit effect minimaal, maar ik zou voor de zekerheid wel altijd zorgen voor voldoende ventilatie bij een ladende loodaccu.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures