accu

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 385

accu

Ik heb eens gehoord dat er af & toe knalgas uit een accu van een auto komt. Hoe werkt dat precies?

Berichten: 857

Re: accu

Reductie van de H+ ionen denk ik. Zou niets anders kunnen bedenken.

Berichten: 915

Re: accu

Uiteindelijk heb je daar te maken met elektriciteit hé, elektrolyse is dan gauw gebeurd.

Berichten: 2.035

Re: accu

Klopt, je bent gewoon aangezuurd water aan het electrolyseren... gelukkig krijg je alleen knalgas (H2 + O2) als het systeem heel "schoon" is, anders treden er nogal wat nevenreacties op (zoek op het forum maar op "electrolyse"! 8-) ).....

Berichten: 3.145

Re: accu

De vorming van knalgas kan optreden bij het opladen van een accu. Moderne afgesloten accu's hebben dat (als het goed is) niet meer, maar zo'n oude accu, die open is en waar zo nu en dan water bij moet kunnen wel degelijk knalgas vormen bij opladen.

Berichten: 219

Re: accu

Ik dacht dat ik ooit wel is gelezen heb dat dit alleen gebeurt bij >14.4 V. Maar dat weet ik niet zeker

Berichten: 2.399

Re: accu

Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat. :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: accu

Napoleon1981 schreef: Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat. :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4 8-)
Maar bij het opladen leg je natuurlijk wel een hogere spanning dan 12 volt aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: accu

DrQuico schreef:
Napoleon1981 schreef: Dan hoef je daar met een autoaccu niet bang voor te zijn, want die is 12 volt en de individuele cellen hebben maar een potentiaal verschil van 2volt waar het uiteindelijk omgaat.  :)

Maar het redox potentiaal is volgens mij geen 14,4  8-)
Maar bij het opladen leg je natuurlijk wel een hogere spanning dan 12 volt aan.
En dat is ook DE reden waarom je van een natte accu (zoals dat heet, alle accu's zijn uiteraard nat) alle dopjes moet afdraaien, of tenminste 1 slag open.

Berichten: 2.399

Re: accu

link

Bij 14,4 gaat de accu koken en heeft dus niks te maken met het ontstaan van H2 gas. Voor laden is trouwens niet een veel hogere spanning nodig hoor dan de accu geeft, laden gebeurd meer stroom gestuurd dan spanning gestuurd.

@ FsWd lang niet alle accu`s zijn nat, of doelde je alleen op autoaccu`s?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: accu

Idd auto-accu, uiteraard is een penlight dat ook (een accu, niet nat)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: accu

Napoleon1981 schreef: link

Bij 14,4 gaat de accu koken en heeft dus niks te maken met het ontstaan van H2 gas. Voor laden is trouwens niet een veel hogere spanning nodig hoor dan de accu geeft, laden gebeurd meer stroom gestuurd dan spanning gestuurd.

@ FsWd lang niet alle accu`s zijn nat, of doelde je alleen op autoaccu`s?
Met een lagere spanning dan 12 V zul je een accu niet volledig op kunnen laden lijkt mij. Ook in het linkje hebben ze het over een spanning tussen 13.8 en 14.1 V.

Met het 'koken' van de accu wordt natuurlijk niet het koken van het zwavelzuur bedoeld, maar de gasvorming die optreed. Dit zal er voor een leek als 'koken' uit kunnen zien, maar het is waterstofgasvorming.

Berichten: 385

Re: accu

Gelukkig komt er niet altijd knalgas vrij. Maar wanneer dan wel? Dan weet je waar je op moet letten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: accu

Op een chemische opleiding wordt je altijd het worst-case principe aangeleerd. Dit wil in dit geval zeggen dat er altijd H2 vrijkomt.

Berichten: 3.145

Re: accu

Gelukkig komt er niet altijd knalgas vrij. Maar wanneer dan wel? Dan weet je waar je op moet letten.
Bij het gebruik van de accu (dus het ontladen) in ieder geval niet.

Bij het opladen van de accu kan er knalgas ontstaan, maar als dat opladen goed gebeurt en niet met een te hoge spanning dan zal het niet of weinig voorkomen. Bij gebruik van een goede oplader, specifiek gemaakt voor laden van een loodaccu is dit effect minimaal, maar ik zou voor de zekerheid wel altijd zorgen voor voldoende ventilatie bij een ladende loodaccu.

Reageer