Magneetroerder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Magneetroerder

Hallo,

Als dit topic verkeerd staat sorry daarvoor. Ik ben bezig met een magneetroerder. Ik heb een ventilator uit een pc gesloopt en geprobeerd zoals op die site beschreven stond te maken. Alleen hij is niet krachtig genoeg. Ik heb sterke magneten maar het werkt niet goed. tis 0,47 A en heb um al aan een adapter van 0,83 A. Misschien dacht ik dat de magneten de motor beinvloedde maar daar had ik dus een plaatje tussen gezet en dat werkt ook niet. Iemand ideën hoe ik het moet doen? Afbeelding
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Magneetroerder

Wat is niet krachtig genoeg? Draait de motor helemaal niet, of de vlo in de kolf of iets dergelijks

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

De vlo beweegt heel iets heen en weer maar gaat niet rond ook niet met een zetje. heb de magneten zowel zuid noord als noord noord gedaan en werkt niet
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Magneetroerder

Misschien met 1 magneet proberen, precies gecentreerd op het middelpunt van je motor 8-)

Berichten: 127

Re: Magneetroerder

Misschien dacht ik dat de magneten de motor beinvloedde maar daar had ik dus een plaatje tussen gezet en dat werkt ook niet. Iemand ideën hoe ik het moet doen?
Je motor is waarschijnlijk inderdaad een electromotor die ook werkt met magnetisme. Je zou de magneten een aantal graden kunnen draaien om te kijken of het invloed heeft. Een plaatje ertussen heeft weinig zin bij magnetisme. Dat gaat er vrijwel ongestoord doorheen.

Een raar idee misschien maar wellicht te proberen: Aangezien je een electromotor hebt kan het misschien werken zonder er magneten op te plakken 8-)

Succes ermee

Jdeketel

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

Ik heb het geprobeerd. Met 1 magneet wil het niet. En zonder ook niet. Maarja dat wordt dus kopen. Of iemand moet een ander id hebben
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 74

Re: Magneetroerder

ikzelf heb ook een magneetroerder gemaakt, maar dan van een gewone ventilator.. wat ook wel eens een probleem is, is dat de ventilator te snel gaat en de vlo het dan niet bij kan houden....
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

Mm daar zit wel wat in ja dat ga ik maar is proberen dan thnx
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 74

Re: Magneetroerder

graag gedaan 8-)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

het werkt idd. en had ook blijkbaar te grote flow gebruikt dus. Alleen wat voor regelaar moet ik dan hebben? gewoon voltregelaar?
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 74

Re: Magneetroerder

ikzelf gebruik meestal gewoon een dimmer voor een lamp.. 8-) maar volgens mij is de ventilator daar niet voor gemaakt.. maar het werkt wel :)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 74

Re: Magneetroerder

ik hoor net van mijn vader dat een dimmer niet veel uitmaakt, je kunt dat dus gewoon gebruiken 8-) :)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

Ik heb er wel een dimmer tussen gezet. En werkt wel. alleen je moet hem dan wel tussen de adapter en 220 volt zetten. hij heeft teveel weerstand voor 12 volt.
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Magneetroerder

Nu heb ik een probleem. Omdat de dimmer een minimaal aantal watt heeft en en wss zat ie daaronder is de dimmer kapot gegaan. Maar die dimmers kosten zo 30 euro.. Weet iemand hoe je een regelaat moet maken? Heb al gehoord dat je met de circuit lm317 kunt werken? En weet iemand goedkope magneetroerders te vinden?
Student 2de Bachelor Bio-ingenieurswetenschappen

Berichten: 73

Re: Magneetroerder


Reageer