Fenol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Fenol

Hallo,

Ik heb de volgende misschien wat rare vraag betreffende de stof fenol. Ik kan namelijk een auto kopen die in november 2005 in het botlekgebied in Rotterdam door een plas fenol is gereden. De auto is vrijwel direct na het incident gereinigd. Hierna heeft de auto stilgestaan.

Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre dit nog schadelijk kan zijn voor de gezondheid? In mijn zoektocht naar de stof fenol ben ik erachter gekomen dat deze stof zeer schadelijk is, maar is dit ook zo als de auto direct is gereinigd en tot die tijd eigenlijk heeft stilgestaan? Ik heb begrepen dat de stof fenol erg vluchtig is en dat er niks overblijft. Is dit werkelijk zo of bestaat er wel de kans dat er resten fenol overblijven die schadelijk kunnen zijn (bv in het ventilatiesysteem van de auto)? Of is dit weer afhankelijk van de soort fenol waar de auto doorheen is gereden (zijn er uberhaupt verschillende soorten)?

Een hoop vragen, maar misschien kan er wat duidelijkheid geschept worden.

Alvast bedankt.

Maarten

Berichten: 161

Re: Fenol

als er nog sporen fenol aanwezig zijn is dat duidelijk te ruiken. ik zou me meer druk maken om de banden. Fenol kan volgens mij zeker zwakke plekken in rubber maken....Ook kan fenol de onderkant van auto aantasten (fenol is zuur!) en vlekken maken in de lak. Als hij direct gewassen is in een wasstraat (ook de onderkant!) zal dit reuze meevallen; maar let op de banden.

Als je de ventilatie aanzet en je ruikt fenol zou ik hem niet kopen.

Berichten: 3

Re: Fenol

de banden zijn prima in orde, zien eruit als nieuw...

en hoe ruikt fenol? is het uberhaupt mogelijk dat er na zo'n lange periode nog sporen fenol aanwezig zijn? en is dit op een andere manier dan alleen een beetje sniffelen aan te tonen?

thanxs

Berichten: 2.035

Re: Fenol

Fenol heeft een typische "ziekenhuis"-geur... erg onmiskenbaar! Het werd dan ook vroeger in ziekenhuizen als desinfectant gebruikt...

Als ik het zo eens hoor (direct schoongemaakt en daarna nog een tijd staan "uitdampen") zou ik me weinig zorgen maken... als er gevaarlijke concentraties aanwezig waren (zo giftig is fenol nou ook weer niet) had je die op zeker geroken 8-)

Berichten: 2.399

Re: Fenol

Volgens mij heb je er een prima koop aan. Ik geloof niet dat fenol er nog op zal zitten (en zo schadelijk is het ook weer niet). Als de auto visueel inorde is, dan denk ik niet dat er wat mis mee is.

edit: telaat.

Berichten: 162

Re: Fenol

Sterker nog: er bestaan nog genoeg mondwaters waar in heel lage concentraties fenol aanwezig is als desinfectans. Je moet het natuurlijk niet inslikken 8-) .

Berichten: 3.145

Re: Fenol

Maarten, mag ik me bij de anderen aansluiten? Fenol is erg vluchtig en heeft een werkelijk afschuwelijke geur, die je echt niet kunt missen. Als die auto niet abnormaal ruikt hoef je hem om deze reden in ieder geval niet te laten staan en als je hem vanwege dit incident goedkoper kunt krijgen, dan zou ik zeggen: doen!

Berichten: 3

Re: Fenol

Bedankt voor jullie reacties!

Ik kan de auto inderdaad voor een mooi prijsje krijgen, maar wilde nog even zeker weten dat het geen gezondheidsrisico heeft.

misschien nog een "domme" vraag: fenol is erg vluchtig en verdampt dus erg snel? maar is het dan zo dat deze stof 100% verdampt of blijft er nog iets in vaste vorm achter wat eventueel schadelijk kan zijn/raar kan ruiken?

thanxs

Berichten: 2.035

Re: Fenol

Voor fenol geldt hetzelfde als voor alle vluchtige stoffen: als je begint met de zuivere verbinding, blijft er niets over 8-)

Reageer