Springen naar inhoud

verhitten

• Log in om te kunnen reageren

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 14:39

beste mensen,
ik doe thuis nogal wat proefjes, en zoals natuurlijk wel logisch is, moet je vaak iets verhitten. dat kan op verschillende manieren: bijv. met een bunsenbrander of spiritusbrandertje, waterbad, zandbad hobbybrander enz. ikzelf doe het met een spiritusbrandertje maar hierbij zijn een paar nadelen. bijv. dat het lontje op gaat of het op een gegeven monment op mysterieuze Geplaatste afbeelding wijze ''niet meer doet 8-) ''. ik weet dat bijv. een hobbybrander beter is (geen roetvlekken, hogere temperaturen en makkelijk in gebruik). maar ik ben nog maar jong, (12 jaar) en ik denk niet dat mijn ouders het een goed idee vinden als ik met een hobbybrander ga ''spelen''. heeft iemand nog tips? en hoe verhitten jullie?
bedankt, koen.
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

yeti_CF

yeti_CF

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 15:21

Je kan toch ook een kookplaatje gebruiken
Zijn in de aanbieding bij de gamma, €15,- ongeveer...

edit: €14,99 8-) LINK

Veranderd door yeti, 14 juni 2006 - 15:50

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 15:33

dat is wel een goede tip! bedankt!! (als er nog andere tips zijn, zijn ze nog steeds welkom hoor 8-) )

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 19:28

het is alleen met een kooklpaat wel moeilijk om reageerbuisjes te verhitten... 8-)

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 juni 2006 - 20:02

Dan zet je een hittebestendig schaaltje erop met daarin wat fijn zand, dat gebruik je dan voor je reageerbuisjes.
Is een stuk veiliger dan een oliebad!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 09:17

Voor verhitten van een reageerbuisje zou ik toch echt gewoon die spiritusbrander gebruiken. Voordat zo'n kookplaat met zandbad erop een beetje warm is duurt eeuwen en dat staat niet in verhouding tot wat je wilt verhitten. Kijk, als je een synthese wil doen met weat groter glaswerk, dan is dat idee best aardig, maar voor een reageerbuis vind ik het zwaar overkill.

Koen2all, wat bedoel je trouwens met "niet meer doet"? Ikzelf gebruik ook een spiritusbrander voor veel experimenten en dat ding doet het altijd. Er kan toch weinig aan stuk lijkt mij.

Ik heb ook een butaanbrander, maar voor veel reageerbuis experimenten vind ik die spiritusbrander veel prettiger. Het verhitten gaat langzamer en is daardoor wat beter te "regelen", bovendien is het inderdaad veel veiliger. Het enige waar je mee moet oppassen met reageerbuis-verhittingen is dat door kookvertraging de hele inhoud ineens naar buiten wordt geslingerd. Daarom moet je de reageerbuis ook altijd voorzichtig schudden in de lengterichting van de buis en wat scheef houden. Als de hoeveelheid vloeistof zo groot is, dat ik niet meer door schudden alles goed door elkaar kan krijgen in een reageerbuis, dan gebruik ik geen reageerbuis meer, maar een klein erlenmeyertje. Ik heb wel eens gehad dat alle water met daarin opgeloste zouten ineens de reageerbuis uitvloog door kookvertraging en dat is niet leuk kan ik je verzekeren. Om niet te spreken van wat er gebeurt als het geen waterige oplossing is, maar iets met sterk zuur of loog.

koen2all

koen2all

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 10:00

je hebt wel gelijk woelen, en het is ook best gevaarlijk. want het duurt best lang voordat dat hele ding is afgekoeld, maar zo lang ga ik er niet naast zitten 8-) . maar toch bedankt voor de tips :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures