Springen naar inhoud

Harsen

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen123

Jeroen123

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 18:08

Hallo,

Helaas moet ik bekennen dat ik totaal niet thuis ben ik de wereld van chemie, maar toch heb ik wat hulp nodig.

Ik heb onlangs een kationen - anionen wisselaar aangeschaft, ik ga deze gebruiken ten behoeve van het kweken van vissen (deze behoeve zacht water)
Nu moet ik de harsen regenereren: kationen met een zoutzuur oplossing van 6% en de anionen met natroloog
Ik heb werkelijk geen idee waar ik deze kan krijgen...wie kan mij opweg helpen (ik woon in almere)

Tevens: de harsen zitten er al een tijd in en ik vermoed dat deze eens droog hebben gestaan...dat schijnt ten koste te gaan van de effectifiteit, ik ben dus gaan zoeken naar nieuwe harsen (bij voorkeur met kleurindicator) maar ik kom niet verder dan een aantal aquarium zaken die er al gauw 12euro per liter voor vragen...ik heb zo het vermoeden dat in zaken/bedrijven meer gericht op chemie die prijzen wellicht een stuk anders zijn, ook daar hoop ik wat in de juiste richting te komen met hulp van hier.

Ik dank ieder alvast voor zijn reactie en tijd.
Met vriendelijke groet, Jeroen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2006 - 18:17

Beste Jeroen,

het zoutzuur en natron loog kan je bij een drogist en/of een bouwmarkt krijgen. Let wel op de concentratie, misschien moet je het doorverdunnen of zelf je oplossing maken.
Je kan proberen de harsen weer wat op te peppen door ze een tijdje (een paar dagen) in de zure/basische oplossing te laten staan en hopen dat ze weer goed opzwellen. Als ze niet al te lang droog hebben gestaan valt er nog een hoop te redden. Hou ze in ieder geval altijd onder water voor het beste resultaat.

Succes.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2006 - 18:28

Volgens mij is 12 euro per liter (niet per kg?) wel een schappelijke prijs voor de ionenwisselaars. Wanneer je ze koopt bij bijvoorbeeld Acros (chemicaliŽnleverancier) dan betaal je wel wat meer: Klik
Waarschijnlijk zijn deze laatste ionenwisselaars kwalitatief beter en daardoor duurder.

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 13:16

Let je wel op bij het regeneren dat je alles goed naspoelt. Ik denk niet dat de vissen houden van een al te zuur aquarium. Laat staan een te alkalische.

Succes ermee.

Als je er echt niet uitkomt zou ik kunnen proberen bij mijn ex werkgever wat (afvalwaterzuivering)hars op de kop te tikken. Helaas is dat in eindhoven, en ik denk dat je dan de kosten beter kunt besteden aan nieuw materiaal wat speciaal bedoeld is voor aquaria.

Jdeketel

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2006 - 21:17

Beste Jeroen,

het zoutzuur en natron loog kan je bij een drogist en/of een bouwmarkt krijgen. Let wel op de concentratie, misschien moet je het doorverdunnen of zelf je oplossing maken.

Is NaOH nou eigenlijk ook "zuiver" te koop voor de particulier? Ik weet dat Fifax een soort aluminiumachtig-uitziende korreltjes bevat. Ik heb momenteel wel een fles Tendo staan. Maar ik heb daar nog geen gekke dingen in kunnen ontdekken het wordt ook verkocht als "caustic soda" i.p.v. gootsteenontstopper. Overigens zou je misschien is kunnen vragen wat een apotheek heeft. Ik kan me voorstellen dat je met vissen wel uit wil kijken wat voor metalen je (eventueel) in je aqarium krijgt.

Jeroen123

Jeroen123

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2006 - 11:31

Hey mensen,

Geweldig al die reacties, hartstikke leuk (Y)
Ik ga met deze info aan de slag....ik laat zeker nog wat van het resultaat horen.

Reuze bedankt allemaal
Jeroen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures