Springen naar inhoud

[scheikunde] reactie energie

• Log in om te kunnen reageren

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 19:33

Ik heb morgen een SE voor scheikunde 2.
Maar ik snap niet zo goed hoe dat werkt met bindings energie en vormingsenergie.
Hoe reken je die uit van een reactie, wat houd het in en wanneer gebruik je welke? En moeten die twee gelijk zijn??
.. veel vragen!
huh?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2005 - 19:43

heb je een of twee voorbeelden van reakties waarvoor je dat zou moeten kunnen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 20:32

bijvoorbeeld:
CH4 + O2 --> CO2 + H2O (als ik het goed heb)
maar dan ook voor:
C3H8 + O2 --> CO2 + H2O
huh?

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 21:22

CH4 + 2O2 --> CO2 + 2H2O

Als je de vormingsenthalpie van elke stof weet, kan je de enthalpieverandering/reactie-enthalpie berekenen.

ΔHr = -393,5 kJ/mol + 2(-285,8 ) kJ/mol + 74,8 kJ/mol = -890,30 kJ

Deze reactie is dus exotherm, logisch aangezien het een verbrandingsreactie is.
Verder kan je ook de entropie- en vrije energieverandering berekenen en hieruit de evenwichtsconstante.

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 22:14

Vorige berekening kan misschien wat moeilijk lijken, geloof me, dat is het zeker niet.

Als je iets niet begrijpt, vraag het dan gerust. :roll:

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 22:27

Heel kort gezegd:

De bindingsenergie of bindingsenthalpie is de energie die nodig is om een binding te vormen uit twee gasvormige atomen.

bv: H (g) + H (g) ---> H−H

=> bindingsenergie = −436 kJ/mol

De vormingsenergie of vormingsenthalpie is de energie die nodig is om een verbinding te vormen uit verschillende elementen.

bv: C (s) + 2 H2 (g) ---> CH4 (g)

=> vormingsenergie = -75 kJ/mol

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 11:15

uit zijn elementen

Heel kort gezegd:

De vormingsenergie of vormingsenthalpie is de energie die nodig is om een verbinding te vormen uit verschillende elementen.

bv: C (s) + 2 H2 (g)   --->   CH4 (g)

=> vormingsenergie = -75 kJ/mol

dit is niet helemaal correct.

De definiteie van de vormingsenthalpie luidt namelijk: de energie vrijkomt of benodigd is om1 mol van een verbinding te laten ontstaan uit zijn elementen

Robert 1243

Robert 1243

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 15:18

Hoe werkt dit met een absorptieproces (zoals bijv bij absorptie warmtepompen). Als je bijvoorbeeld ammoniak en water mengt, lost de ammoniak op in het water en ontstaat er veel warmte. Maar er ontstaat (zoals in bovenstaande berichten) geen nieuwe stof. De vergelijking is volgens mij gewoon:

H2O(vloeistof)+NH3(gas)-->H2O(vloeistof)+NH3(Vloeistof)
--> warmte

De ammoniak is opgelost in het water en er ontstaat hier veel warmte. Hoe is dit te berekenen?, want dit is volgens mij een ander proces als bovenstaande berichten?

Bvd en mvg Robert

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 15:38

Wat jij beschrijft is m.i. geen oplossing, maar het ontstaan van en mengsel van twee vloeistoffen. Is het overigens niet zo dat rechts van de vergelijking NH3 niet NH3 zal blijven maar NH4+(aq) + OH-(aq) ??

edit ............. met andere woorden, waardoor het dus toch geen mengsel maar wel degelijk een oplossing van ionen zou zijn?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Robert 1243

Robert 1243

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 09:26

Sorry ben niet heel scheikundig (laatste scheikunde dateerde van de HAVO) dus ben ook niet heel zeker van mijn zaak.

Nu is het wel zo dat ik een project over absorptie warmtepompen moet doen en overal beschrijven ze gewoon dat bij het absorptieproces het koudemiddel (in dit geval ammoniak) in het water oplost, vandaar dat ik de voorgaande reactievergelijking heb bedacht, dus.....

En overigens is het zo dat in een absorptiewarmtepomp in de zogenaamde generator deze mengsel van ammoniak en water zou moeten zitten (of als ik ongelijk heb, de NH4 en OH). In deze generator wordt dit goedje verwarmd naar een hogere temperatuur en hier ontstaat dan ammoniakdamp. Ik ben er dus vrij zeker van dat er geen andere stoffen ontstaan in het proces (anders ontstaat er niet eerst NH4+OH en dampt er bij verwarmten vervolgens NH3 uit). Men moet ook goed weten dat dit proces bij allerlei hoge drukken plaatsvindt, dus niet bij atmosferische druk. Misschien is dit ook van invloed?

Maar dan rest nog mijn vraag, is er de hitte te berekenen die vrijkomt bij het mengen van ammoniak en water?

Groet Robert

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44866 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2005 - 10:08

Robert 1243 schrijft:

Maar dan rest nog mijn vraag, is er de hitte te berekenen die vrijkomt bij het mengen van ammoniak en water?

Ja, ik weet zeker dat dat te berekenen is. Het eerste wat we moeten weten is wat zich precies afspeelt in die reaktie. Ik vermoedt die ionisatie naar NH4+ en OH-. Dan komt het volgens mij (maar wie ben ik )neer op het verbreken van een H-O binding en het maken van een N-H binding, en ionisatie-energieŽn. Betere scheikundigen dan wij zullen het antwoord moeten geven, vrees ik.

http://www.abgcamper...nl/koelkast.htm
Zie in deze link de beschrijving van het proces. Er wordt consequent gesproken over ammoni a en ammoni ak, het ene in oplossing, het andere als gas.

• Gast

Geplaatst op 16 november 2005 - 15:07

Beschrijving:
Principe:
De werking is gebaseerd op de absorptie van een koudemiddel in een oplossing. De meest voorkomende stofparen zijn NH3/H2O en H2O/LiBr, waarbij de eerstgenoemde component steeds het koudemiddel is. Door warmtetoevoer op een laag niveau wordt in de verdamper koudemiddel verdampt. Dit gasvormige koudemiddel wordt in de absorber geabsorbeerd in het aanwezige oplosmiddel, waarbij de verdampingswarmte vrijkomt op middelhoge temperatuur. Dezelfde warmtehoeveelheid die in de verdamper wordt toegevoegd, komt terug vrij in de absorber, zij het bij een hogere temperatuur (vandaar: ďtemperatuurliftĒ). Het mengsel dat aanwezig is in de absorber, wordt terug gescheiden in de generator in zuivere componenten door uitdamping van het koudemiddel bij hoge temperatuur, waarna condensatie op middelhoge temperatuur. Oplosmiddel en koudemiddel worden dan terug in de kring gerecycleerd. In een absorptiewarmtepomp wordt dus een deel hoogwaardige en een deel laagwaardige warmte omgevormd tot warmte op middelhoge temperaturen.

Wel, ze zeggen hier dus echt dat het koudemiddel (ammoniak) wordt geabsorbeerd in het oplosmiddel (water). Wel, of deze twee stoffen nu reageren tot nieuwe stoffen of niet weet ik dus niet. Hopelijk weet zoals Jan zegt betere scheikundigen dit en natuurlijk de vraag hoe de hitte berekent wordt die vrijkomt.

Mvg Robert

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures