lineaire regressie en weegfactoren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

lineaire regressie en weegfactoren

Voor LC-(MS/MS) worden wel weegfactoren gebruikt voor kalibratie

stel je kalibratiecurve is y= a*x +b

Je kan kiezen uit weegfactoren:



1/x*x=W

1/x=W

of geen weegfactor W=1

Wat doet je weegfactor? Hoe neem je die mee in je concentratie berekeningen?

Ik weet normaal wel hoe je concentraties berekend met een kalibratielijn (interpolatie of berekenen x vanuit y). Maar hoe dat precies zit met weegfactoren.

Berichten: 873

Re: lineaire regressie en weegfactoren

Weegfactoren!! Ik ben er niet verzot op

Ik gebruik ze (moet ze gebruiken) wanneer ik een kalibratie moet doen waarbij ik een groot concentratiegebied heb. Ik wil daarbij nauwkeurige waarden krijgen in het lage zowel als in het hoge concentratiegebied.

Meestal zijn ijklijnen niet lineair, hebben in het lage gebied een andere hellingshoek dan in het hoge gebied.

Je hebt dan twee oplossingen

A: je maakt een kalibratielijn in het lage gebied en een in het hoge gebied, 2 kalibratielijnen dus.

B: je maakt gebruik van weegfactoren.

Hiermee krijg je nauwkeurige waarden van een component en hoef je maar een kalibratielijn gebruiken.

Nu mijn probleem. Ik heb niet alle informatie bij de hand, kan niet inloggen op mijn werk omdat daar het netwerk nog niet werkt, hoop dat ik maandag meer voor je kan doen.

Heb daar een beschrijving hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Als je nog zolang kunt wachten dan hoop ik je maandag wijzer te maken.

En misschien dat er nog andere statistici hier rondsnuffelen die het uit de losse pols kunnen opschrijven.

hardcore, succes en eventueel tot maandag

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lineaire regressie en weegfactoren

Praktisch ken ik dit principe niet, maar theoretisch kan ik er wel wat over zeggen.

De "juiste" weegfactor is w(x) = 1/σ2(x).

Dit wil zeggen: als je een meting hebt die twee keer zo nauwkeurig is als een andere, dan telt deze 4x zo sterk mee in het berekenen van je ijklijn.

De "absolute" waarden van de weegfactoren is niet zo belangrijk, dus daarom hoef je niet altijd precies te weten wat de σ van al je punten is, als je maar weet hoe ze zich tot de anderen verhouden. Ik kan me voorstellen dat een weegfactor 1/x of 1/x2 zou kunnen werken, maar dat mag alleen als je weet hoe voor een bepaald type meting de σ varieert met de waarde.

Reageer