Ongevulcaniseerd rubber

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 70

Ongevulcaniseerd rubber

Misschien hoort dit hier niet.

Bij de fabricage van rubber onderdelen (autobanden, radiatorslangen...) vertrekt men van een compound (samenstelling) die in de juiste vorm geperst wordt en vervolgens gevulcaniseerd. De laatste stap bestaat erin dat het onderdeel in een autoclaaf met stoom wordt verhit. Na afkoelen krijg je het gebruiksklare voorwerp.

Mijn vraag: weet iemand of je als particulier ergens aan ongevulcaniseerd rubber kan komen? In de industrie worden er tonnen van dat spul verhandeld en gebruikt, maar dat geldt ook voor zwavelzuur 96% (en ammoniumnitraat) en jullie weten ook hoe moeilijk daar aan te komen is.

Dank bij voorbaat.

8-)

Berichten: 857

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Probeer eerst de industrie eens. Je zegt zelf dat daar veel van het ongevulcaniseerde rubber wordt verhandeld dus het is het proberen waard.

Berichten: 2.035

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Misschien hier of hier?

Berichten: 161

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Aan enkel rubber (natuur of syntetisch) heb je niet veel, een standaard rubber mengsel (voor laboratorium onderzoek) bestaat uit;

400 gram SBR 1500 rubber

4 gram stearinezuur

12 gram zinkoxide

4 gram Santocure - NS

7 gram zwavel

200 gram carbon black

(ASTM afdeling 9).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Volgens mij kun je in hobbywinkels een soort 'vloeibaar rubber' kopen. Dit kun je ergens opsmeren, en dan houd je na drogen een rubberen laagje over. Je kunt er ook (acryl)verf door mengen. Grappig spul.

Berichten: 161

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Ja maar dan heb je het zelfde als met die maskers die ze voor films maken; dat spul gaat bepaald niet lang mee. Gevulcaniseerd rubber - niet in de laatste plaats door de stoffen die het bevat - gaat veel langer mee (onder andere omdat het carbon black de UV straling omzet)

Berichten: 70

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Dank voor jullie reacties.

@Herminator: probleem is dat je bij deze bedrijven wel 1 ton kan bestellen, maar niet 1 kg. Toch eens proberen?

@ Adriaan: hier kan ik al iets mee aanvangen. Als ik nu nog wist wat SBR 1500 rubber is? Of waar ik het kan vinden? En Santocure?

@DrQuico: jij bedoelt waarschijnlijk 2 componenten siliconenrubber? Daar heb ik al testen mee gedaan, maar qua mechanische sterkte en levensduur kan dit gewoon niet tippen aan echte rubber.

Ik had eigenlijk gehoopt dat één van de forumgebruikers zou zeggen dat ie in een rubberbedrijf werkt en mij enkele kgs rubbercompound kon verkopen?

Voor iemand er naar vraagt: ik dacht de rubber te vulcaniseren in een snelkookpan.

Doei

Berichten: 2.035

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Ik zou het maar wel proberen, want op beide websites vindt je hele reeksen "kleine" produkten, alsmede rubber "op rollen, platen, stroken, op maat gesneden"! 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Ik denk dat ik wel een paar honderd gram EPDM-rubber voor je kan regelen. EDPM is een rubbersoort die oa bij dakbekkingen wordt gebruikt i.v.m. hoge UV en ozon resistentie.

Hier liggen nog een paar lossen (afval)stukken, als ik opruim kan ik de stukken voor je bewaren.

Berichten: 70

Re: Ongevulcaniseerd rubber

@saxman: heel vriendelijk van je, maar als ik het goed heb, dan is je EPDM rubber al gevulcaniseerd en ik ben op zoek naar ongevulcaniseerd rubber. Trouwens wordt EPDM wel gevulcaniseerd? Ik dacht het niet, maar kan me vergissen.

Zal toch eens een paar bedrijven moeten contacteren. K'houd jullie op de hoogte.

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Het EPDM is wel degelijk ongevulkaniseerd. Doordat het dubbele bindingen in zijgroepen van de polymeerketen bevat kan het worden gevulkaniseerd met zwavel. Het EDPM dat ik hier nog heb liggen is al voorgemegd, dus onder druk en warmte zal het vulkaniseren.

Berichten: 161

Re: Ongevulcaniseerd rubber

Er ligt bij ons alleen een beetje SRB rubber en potten met chemicalien .... anders zou ik wel wat "voor je regelen". Santocure is een vulcanisatie versneller.

Reageer