[Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

Is ijzer(III)CHloride een neutrale, basische of een zure stof???

En waarom is dat zo?

Berichten: 100

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

zuur Fe3+ gedraagd zich als een lewis zuur

(wel een zwak zuur (Ka = 6,3e-3))
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

remco schreef:Is ijzer(III)CHloride een neutrale, basische of een zure stof???

En waarom is dat zo?
Fe3+ is een zogeheten kationzuur.

Dit is misschien wat lastig maar ik zal het proberen.

Zoals je misschien weet is een zuur H+ en een base OH-. Samen geeft dit water.

Nu is het water een soort electomagneetje. Het heeft een + en een - kant. Het zuurstof is - en het waterstof is de +.

De lading van het Fe3+ trekt het negatieve zuurtsof aan en het water gaat er als een mantel omheen zitten.

Fe3+ trekt de elektronen naar zich toe waardoor de H-O binding los komt te zitten en zo een H+ kan afgeven aan het water.

Er zijn meerdere metalen die dit doen zoals Al3+. In de regel geldt hoe hoger de lading des te sterker het zuur.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 1

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

klinkt leuk en snap het ook maar. ik moet dit mijn scheikunde leraar gaan uit leggen met berekeningen en H3O+ ipv h+. het gaat er dus ok dat de OH- verandert in O2 en die h+ alfstaat en zo H3O+ ontstaat. aleen heb ikgeen enkel benul hoe ik nu de ph waarde kan berekenen.

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

Het kan allemaal eenvoudiger.

FeCl3 is een zout afgeleid van een sterk zuur en een zwakke base. In water gebracht ontstaat daaruit een zure oplossing.

Idem bij AlCl3 ; CuSO4 en andere voorbeelden.

CH3COONa (natriumacetaat) is een zout, afgeleid van een sterke base en een zwak zuur. In water gebracht ontstaat dan een basische oplossing.

Idem bij Na2CO3, KF .

NaCl is een zout, afgeleid van een sterke base en een sterk zuur . In water gebracht ontstaat een neutrale oplossing. Ook bij NaNO3 en NaBr bijvoorbeeld.

Kortom, de "sterke" overheerst de "zwakke". Als beide "sterk" zijn wordt het neutraal. En als beide zwak zijn, zoals bijvoorbeeld bij loodacetaat? Dat kun je uitproberen door de pH te meten. Ik denk dat het het zwakke zuur hier toch domineert boven de nog zwakkere base. H.Z.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 97

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

hzeil schreef: Het kan allemaal eenvoudiger.

FeCl3 is een zout afgeleid van een sterk zuur en een zwakke base. In water gebracht ontstaat daaruit een zure oplossing.

Idem bij AlCl3 ; CuSO4 en andere voorbeelden.

CH3COONa (natriumacetaat) is een zout, afgeleid van een sterke base en een zwak zuur. In water gebracht ontstaat dan een basische oplossing.

Idem bij Na2CO3, KF .

NaCl is een zout, afgeleid van een sterke base en een sterk zuur . In water gebracht ontstaat een neutrale oplossing. Ook bij NaNO3 en NaBr bijvoorbeeld.

Kortom, de "sterke" overheerst de "zwakke". Als beide "sterk" zijn wordt het neutraal. En als beide zwak zijn, zoals bijvoorbeeld bij loodacetaat? Dat kun je uitproberen door de pH te meten. Ik denk dat het het zwakke zuur hier toch domineert boven de nog zwakkere base. H.Z.
Beste, ik begrijp niet zo goed waarom FeCl3 een zure oplossing is?? FeCl3 --> Fe3+ + 3Cl-
Fe3+ is een zwak zuur en Clis een base. Dus hoe bepaal ik nu dat het een zure oplossing is? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [Scheikunde] IJzer(III)Chloride: zuur,neutraal of base?

Sudorae schreef: Beste, ik begrijp niet zo goed waarom FeCl3 een zure oplossing is?? FeCl3 --> Fe3+ + 3Cl-
Fe3+ is een zwak zuur en Clis een base. Dus hoe bepaal ik nu dat het een zure oplossing is? 
Clis een base, maar de baseconstante van Clis veel kleiner dan de zuurconstante van Fe3+. Een oplossing van FeCl3 reageert in water volgens de reactie Fe(H2O)63++H2O↔H3O++FeOH(H2O)52+.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer