Springen naar inhoud

Talent

• Log in om te kunnen reageren

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 20:13

Ik wist niet helemaal waar dit tussenhoorde, dus ik heb m maar even hier geplaatst.

In de Quest van deze maand staat een stuk over talent. Hierin wordt beweerd dat talent helemaal niet bestaat, maar alleen een kwestie is van veel oefenen, en waar je in uitblinkt zou je in uitblinken omdat je er in geinteresseerd bent en daarom dus veel in "oefend".

Eerlijk gezegd vind ik dit erg moeilijk te geloven, je hebt toch altijd mensen die iets helemaal geweldig vinden maar hoe hard ze ook oefenen het nooit zullen leren? (sport/ballet, schilderen, muziekinstrumenten bespelen) Betekend dit dan echt alleen dat die mensen het stiekum dan toch niet zo leuk vinden en niet zo veel oefenen als diegenen die er wel in uitblinken??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2005 - 20:19

Als het gaat om sport'talent', heb ik een paar jaar gleden eens een docu gezien waarin ze biometrisch (of hoe dat ook precies heet) netjes aantoonden dat lichaamsbouw een heleboel te maken had met geschiktheid voor een sport.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2005 - 23:02

Voor volleybal is het handig als je lang en beweeglijk bent en aangezien die 2 niet heel makkelijk samen gaan, zijn de mensen met beide eigenschappen erg gewild als volleyballer! Zelfde geldt eigenlijk voor baskerballers. Nu ken ik iemand die al z'n hele leven volleybalt, nu ergens in de 30 is, en nog steeds is het volstrekt onvoorspelbar waar de bal heengaat als hij hem raakt....je gaat me niet wijsmaken dat hij er eigenlijk niet zoveel aan vindt, als je al 26 jaar aan een sport doet. Gewoon een heel erg groot gebrek aan talent dus.
Appareo decet nihil munditia?

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 23:40

Ik denk dat iemand meestal geinteresseerd zal zijn in de dingen waar hij of zij ook goed in is.
Wat betreft of talent aangeboren is: Dat kan maar tot op zekere hoogte zo zijn. Neem nu bijvoorbeeld Mozart; die kon bijzonder goed piano spelen en muziek schrijven en je zou dus kunnen zeggen dat hij hier een bijzonder talent voor had. Hoe was dat nu gegaan met Mozart als hij in de steentijd was geboren? Was hij niemand bijzonders geweest omdat hij een talent had voor pianospelen, terwijl er geen piano's bestonden? Of was hij misschien de beste tamtammer van zijn tijd geworden?
Ik geloof zelf in dat laatste. Mozart had een bijzonder muzikaal talent, wat zich door de omstandigheden uitte in pianospelen. In een andere situatie was zijn talent op een andere manier gebleken...
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 10:18

Ik denk dat iemand meestal geinteresseerd zal zijn in de dingen waar hij of zij ook goed in is.

ja dat lijkt mij ook wel ja, als je er goed in bent ben je vast wel geintereseerd, maar het hoeft andersom niet te gelden zoals ze al zei: als je er geinteresseerd in bent hoef je niet per se er goed in te zijn.

Wat betreft of talent aangeboren is: Dat kan maar tot op zekere hoogte zo zijn. Neem nu bijvoorbeeld Mozart; die kon bijzonder goed piano spelen en muziek schrijven en je zou dus kunnen zeggen dat hij hier een bijzonder talent voor had. Hoe was dat nu gegaan met Mozart als hij in de steentijd was geboren? Was hij niemand bijzonders geweest omdat hij een talent had voor pianospelen, terwijl er geen piano's bestonden? Of was hij misschien de beste tamtammer van zijn tijd geworden?
Ik geloof zelf in dat laatste. Mozart had een bijzonder muzikaal talent, wat zich door de omstandigheden uitte in pianospelen. In een andere situatie was zijn talent op een andere manier gebleken...

Dit was een voorbeeld dat ook in t artikeltje staat, iedereen gaat er prat op dat hij al op zeer jonge leeftijd goed speelde, echter alle goede stukken maakte hij pas toen hij boven de 18 was (dus na minstens 10 jaar harde oefening, wat weer pleit voor de: "het is oefening geen talent" stelling.) Maar ik ben het wel met jullie eens, als je t echt echt niet in je hebt kan je oefenen wat je wil, maar was ook mozart zonder talent en met net zoveel oefening waarschijnlijk geen grote geworden..

Weet iemand of er verder nog wetenschappelijk onderzoek naar vormen van aanleg en talent zijn gedaan? Ik vind het erg interessant om over door te lezen.

Imke

Imke

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 22:29

Heb zelf jaren gedanst, 3 jaar streatdance, 5 jaar stijldansen, 1 jaar moderne dans en 2 jaar jazz ballet. Maar om eerlijk te zijn kan ik het nog steeds niet! Haha. Ik kan blijven oefenen maar ik zal altijd gewoon een gemiddelde danseres blijven, en nooit tot de top behoren. Hoe leuk of intressant ik het ook vind.

Diesel Power

Diesel Power

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 21:45

In mijn ogen blijft het een combinatie van beide. Zonder talent en met hard werken ga je vast wel vooruit maar zal je nooit te top halen. Maar met alleen talent zal je er ook nooit komen. Pas als je beide goed op elkaar afstemt kan je het maximale eruit halen en de top bereiken (als dit je doelstelling is).
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Tessa

Tessa

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2006 - 15:07

Voor sommige dingen is het zeer duidelijk te zien waardoor iemand talent heeft voor een bepaald iets, bijvoorbeeld bij basketballers aan hun lengte.

Maar wat nu te zeggen van: pianisten, violisten, autocorreurs, topruiters, schakers, en ga nog maar even door.

welke factoren spelen bij deze mensen allemaal een rol wat is het verschil met hun hersens dan bij andere mensen. en welke factoren spelen allemaal een rol.
Tot nu toe vind ik het woord talent een vrij vaag en zweverig begrip.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2006 - 09:34

Talent komt voort uit een uitzonderlijk begrip van bepaalde informatie. Semantiek spitst zich toe op herkenningspunten. Het herkennen van die herkenningspunten leidt vervolgens dan intuÔtief tot nieuwe begrippen, welke dan ook gemakkelijk in praktijk uitgevoerd kan worden.

Talent is naar mijn inziens 'het automatisme van het begrip'. De verschillen in de meervoud van intelligentie van ieder persoon, zijn zoals bekend nogal toegespitst op bepaalde invalshoeken, zo ook het talent.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2006 - 11:04

Tessa, ik heb je vraag samengevoegd met een al bestaande topic in biologie over talent. Die topic heb ik vervolgens naar dit forum (psychologie) verplaatst.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2006 - 12:00

Voor sommige dingen is het zeer duidelijk te zien waardoor iemand talent heeft voor een bepaald iets, bijvoorbeeld bij basketballers aan hun lengte.

in hoever bepaalt op vroege leeftijd sporten niet mee je lichaamsbouw.
m'n kozijn is de enige die basket sinds z'n 4e levensjaar. in een familie van doorsneelengte is hij net geen 2 meter geworden

wat talent is?
"iets echt heel graag doen, je leven ervoor opofferen en dan uiteindelijk zelf vaststellen hoe snel je progressie maakt of hoever je het kunt schoppen."

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 12:54

wat talent is?
"iets echt heel graag doen, je leven ervoor opofferen en dan uiteindelijk zelf vaststellen hoe snel je progressie maakt of hoever je het kunt schoppen."

hmm nee ben ik het niet mee eens, ik heb duidelijk talent voor tekenen (ik kan het goed) maar offer er niks voor op en laat er geen dingen door om te zien hoever ik het ermee kan schoppen, maar de aanleg van het goed kunnen (en is dat niet talent?) zit er wel

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2006 - 17:20

wat talent is?

hmm nee ben ik het niet mee eens, ik heb duidelijk talent voor tekenen (ik kan het goed) maar offer er niks voor op en laat er geen dingen door om te zien hoever ik het ermee kan schoppen, maar de aanleg van het goed kunnen (en is dat niet talent?) zit er wel

hmm, maar je bent er waarschijnlijk wel al van jongsafaan mee begonnen.. en je tekent nog altijd dagelijks??? Ik geloof eerlijk gezegd niet dat je van de ene dag op de andere "ontdekt" dat je goed kan tekenen....

Dit kan ik goed bij mij toepassen: heb als kind eigenlijk nooit veel getekent, ik kan dan ook niet echt tekenen (zit anders wel in de familie, mijn vader is professionele tekenaar en kunstenaar en mijn zus zit ook in die branche)

Ik interesseer mij gewoon meer met wiskunde en ben er dan ook veel meer mee bezig....

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2006 - 11:07

hmm, maar je bent er waarschijnlijk wel al van jongsafaan mee begonnen..  

Ik neem aan dat iedereen als peuter wel potloden in zn handjes gehad heeft

en je tekent nog altijd dagelijks???  

Nee vaak maaaaaanden niet, maar fietsen verleer je ook niet (zeggen ze)

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat je van de ene dag op de andere "ontdekt" dat je goed kan tekenen....  

Nee tuurlijk gaat dat geleidelijk beter, maar ik bedoel meer dat talent een soort aanleg is die er altijd al is, en juist niet iets waar je ontzettend hard op moet trainen en je best voor moet doen, dan is het iets wat je leuk vind maar moeite voor moet doen, talent is volgens mij meer iets wat je juist kan, of veel beginaanleg voor hebt, zonder dat je er in 1e instantie geweldig veel moeite voor hoeft te doen. Tuurlijk, wil je verder komen en beter worden gaat het je veel energie en tijd kosten, maar minder dan degenen die zonder dat talent net zover willen komen...

Op de basisschool zag het er gewoon al wat beter uit dan gemiddeld, en ik deed er echt niet veel meer moeite voor, of deed het meer dan anderen hoor!!

btw, ik wil absoluut niet verwaand overkomen van: kijk nou wat ik kan, want ik geef meteen grif toe dat ik geen aanleg heb voor sport en ontzettend a-muzikaal ben.. etc, ik wilde gewoon even een concreet voorbeeldje, en ach, net op vakantie geweest, zie je al die portrettekenaars zitten, val ik dan toch weer bij in t niet. (Maar inderdaad: die doen de hele dag niet anders, maandenlang dus toch... die training weer he)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures