Springen naar inhoud

Filter IJzerhoudend water

• Log in om te kunnen reageren

snotolf

snotolf

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 10:53

Beste forum gebruikers,

Al een tijdje ben ik mij aan het orrienteren op het gebied van filters die ijzer ut het water halen. Dit zijn zeer kostbare installaties. Nu is mij opgevallen dat geoxideerde ijzer delen zich aan zand binden. Nu had ik bedacht, ik schep een groot vat vol met zand en laat het water hier onder druk door heen lopen. De inlaat beneden en de uitlaat boven.

Denkt u dat ik hiermee het ijzer uit het water haal, zodat mijn gazon niet rood is na het spoeien? Of moet ik er nog iets aan toevoegen, zoals bijvoorbeeld een ionenwisselaar 8-) die ijzer ionen vervangt voor natrium ionen.

Kunt u mij hierbij helpen?

Dank
Geplaatste afbeelding

Veranderd door snotolf, 19 juni 2006 - 13:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 12:00

Of moet ik er nog iets aan toevoegen, zoals bijvoorbeeld electrolyse die ijzer ionen vervangt voor natrium ionen.

Dit noemen we een "ionenwisselaar"... "electrolyse" is het ontleden van een oplossing door er een spanning overheen te zetten! 8-)

snotolf

snotolf

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 13:27

al iets geleerd vandaag!
dank

jdeketel

jdeketel

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2006 - 13:44

Nu had ik bedacht, ik schep een groot vat vol met zand en laat het water hier onder druk door heen lopen. De inlaat beneden en de uitlaat boven.

Industrieel wordt ongeveer hetzelde gebruikt. Het water wordt verneveld in lucht waardoor het opgeloste ijzer oxideert. Het water wordt dan over een zandbed (vat vol met zand) geleid waardoor het roest wordt uitgefilterd. Alleen wordt wel van boven naar beneden gewerkt.

Als je van beneden naar boven het water doorvoert, gaat je zandbed wervelen. De samengeklonterde delen ijzer(hydr(oxide)) komen dan toch weer in je water terecht. En met een beetje pech ook je zand.
Van boven naar beneden zal je zandbed op den duur verstoppen. Als je dan doorspoeld van beneden naar boven kun je je zandbed weer reinigen.

Met deze techniek haal je voldoende ijzer uit je water zodat niet alles meer bruin wordt. Vooral de beluchting is erg belangrijk.

Succes ermee

Jdeketel

weske

weske

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 10:27

Nu had ik bedacht, ik schep een groot vat vol met zand en laat het water hier onder druk door heen lopen. De inlaat beneden en de uitlaat boven.

Industrieel wordt ongeveer hetzelde gebruikt. Het water wordt verneveld in lucht waardoor het opgeloste ijzer oxideert. Het water wordt dan over een zandbed (vat vol met zand) geleid waardoor het roest wordt uitgefilterd. Alleen wordt wel van boven naar beneden gewerkt.

Als je van beneden naar boven het water doorvoert, gaat je zandbed wervelen. De samengeklonterde delen ijzer(hydr(oxide)) komen dan toch weer in je water terecht. En met een beetje pech ook je zand.
Van boven naar beneden zal je zandbed op den duur verstoppen. Als je dan doorspoeld van beneden naar boven kun je je zandbed weer reinigen.

Met deze techniek haal je voldoende ijzer uit je water zodat niet alles meer bruin wordt. Vooral de beluchting is erg belangrijk.

Succes ermee

Jdeketel

Is dit geen gewone zandfilter zoals bij koivijvers en zwembaden wordt gebruikt?
Mijn website gaat over de overbodigheid van temperatuur als basisgrootheid

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 14:36

vraagje....

misschien stom maar waar de hel is er in nederland een plek waar zoveel ijzer in het water zit dat je gazon er ROOD van wordt..

dan zou ik tog eens bij de gemeente gaan klagen en een andere optie is misschien regenwater opvangen..

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 14:48

Ehm grondwater?

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 15:10

maar daar krijg je dan tog nog steeds GEEN rood gazon van?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 16:22

toCH

En wel als je in ijzerrijke grond zit.

Jij vindt spelling misschien niet zo belangrijk, maar google eens op propanol en propanon. Zie je wat een spelfout in zo'n geval compleet verschillende stoffen geeft?

Veranderd door FsWd, 09 augustus 2007 - 16:24

harriel

harriel

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 20:55

Het gras word niet rood. Maar wel alles wat je raakt: de oprit de muren en het glas. De ramen zijn dan niet meer schoon te krijgen.
Groetjes Harrie

PdBoer

PdBoer

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2009 - 23:01

30/Apr/2009
Ik woon in centraal Portugal en heb een bron met sterk ijzerhoudend water. Zo ijzerhoudend dat het gazon er wel degelijk rood door kan worden. In de zomer is het erger, kennelijk komen er ook bacterien aan te pas, het groeit dan aan en drijft eerst in klodders op het water, voordat het na enige dagen zinkt. Dit water filterde ik dan ook door bezinking, wat redelijk werkte. Analyse van het water door het plaatselijke instituut leverde geen aanknopingspunten op.
Niet gehinderd door diepe kennis van chemie, bedacht ik dat door het toevoegen van zuurstof, dit ijzer wellicht kon worden gebonden aan zuurstof, en ging dus een stap verder door zuurstof aan het water toe te voegen middels een simpel aquariumpompje in een vat van 1000 liter. Dit betekende een grote verslechtering - het water ging vreselijk naar ijzer smaken, alle verdere bezinking (in een reservoir van ongeveer 3000 liter) ten spijt.
Ik weet dat geoxydeerd ijzer het zevenvoudig volume heeft van niet-geoxydeerd ijzer en installeerde dus een oud maar fors zandfilter - en tot mijn stomme verbazing werd het ondrinkbare water tot heerlijk bronwater, in het geheel niet meer smakend naar ijzer.
Het lijkt er dus op dat het principe wat ik net las - dat het ijzer zich graag afzet op zand - inderdaad werkt.
Vervolgens heb ik het water gemeten met een geleidbaarheidsmeter en kwam tot het verrassende resultaat van ongeveer 50 microsiemens, wat volgens mij zeer zuiver is voor drinkwater.
Ik kan echter maar moeilijk aannemen dat de zaken zo simpel zijn en roep de hulp van dit forum in. Hoe ligt hier het evenwicht tussen simplistische theorie, geluk en wetenschappelijke achtergrond?
Vrgr
Paul den Boer

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 april 2009 - 23:14

Het heeft niet zo zeer met afzetten te maken. Geoxideerd ijzer lost nagenoeg niet op in water. Dat betekent dat je gewoon vaste deeltjes in je water hebt die er met een zandfilter gewoon uitgefilterd worden.

Kamikaze-Ian

Kamikaze-Ian

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2014 - 10:29

Beste, 

ik ben ook op zoek achter een oplossing voor mijn ijzerhoudend grondwater... 

Nu lag ik zowat alle berichten en heb hier een vraagje omtrent aan de experten ter zake...

kan het ook niet lukken om eventueel de grondwaterput zelf te beluchten zo gebeurt de volledige transformaite van ijzer in de put zelf, dan enkel nog filteren na de pomp en opgelost... of heb ik hier een blunder geslagen???

Greetz 

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2014 - 10:57

Dit zal vast ook kunnen, maar kost wel vreselijk veel tijd. De zuurstof kan alleen door het oppervlak in het water komen, dus groter maken van het oppervlak helpt. Als je het water als druppels vernevelt is het oppervlak gigantisch veel groter. Lucht door je waterput blazen zou kunnen helpen om meer zuurstof erin te krijgen, maar je krijgt het oppervlak nooit groot genoeg om dat snel te laten verlopen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures