lycopeen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

lycopeen

Hoi,

Bij de isolatie van lycopeen uit tomatenpuree had ik een vraag over de volgende stap:

Na het mengsel van puree, ethylacetaat en ethanol afgzogen te hebben, moet je het indampen onder terugvloeikoeling.

Mijn vraag is waarom ethanol en ethylacetaat toegevoegd moeten worden, en welke functie het indampen onder terugvloeikoeling hier heeft.

Later moet je het overblijfsel ook drogen op magnesiumsulfaat (vlak voor kolomchromatografie), ik zou ook graag willen weten waarom dit gedroogd moet worden, en hoe dat in zijn werk gaat op moleculair niveau.

Bvd, Lize

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: lycopeen

Staat er echt 'indampen onder terugvloeikoeling'?

Het is ofwel koken onder terugvloeikoeling (je verliest dan geen oplosmiddel), of het is indampen (met als doel het verliezen van je oplosmiddel).

Wat betreft de magnesiumsulfaat.

Wanneer je een oplossing in een organisch oplosmiddel in contact hebt gehad met water, dan zal er altijd wat water in het oplosmiddel blijven.

Magnesiumsulfaat bindt water door het in het kristalrooster op te nemen (het wordt kristalwater). Hiermee droog je dus je organische oplossing.

Berichten: 5

Re: lycopeen

Hoi,

Je hebt inderdaad gelijk.

Het is koken onder terugvloeikoeling.

Maar waarom zou je het moeten koken, want later moet je het dus wel indampen om het oplosmiddel idd kwijt te raken?Dat was eigenlijk de vraag.

Heeft dat toevallig iets met isomerie te maken?(trans-cis-isomerie?)

En kun je misschien ook vertellen waarom ethylacetaat en ethanol allebei?

Bedankt voor je reactie, Lize

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lycopeen

Dat heet met een duur woord een soxlet extractie, en het komt er in feite op neer dat je een oplosbare stof uit een vaste stof extraheert.

Berichten: 2.035

Re: lycopeen

Met een nog duurder woord heet het Soxhlet extractie! 8-)

Re: lycopeen

Herman

even mieren......, volgens de Dikke van Dalen soxhletapparaat dus soxhlet-extractie 8-)

Berichten: 40

Re: lycopeen

Moet toch niet per definitie met een soxhlet gebeuren? Wij hebben die extractie anders gedaan vroeger. Wat niet uitsluit dat het inderdaad waarschijnlijk wel het beste gaat met een soxhlet 8-)

En dat koken dient dus om lycopeen te extraheren. Lycopeen is een terpeen en lost dus veel beter op in organische solventen. Door het te koken zal de verdeling tussen de 2 fasen veel sneller zijn evenwicht bereiken (anders kan je dat mengsel wel enkele maanden laten staan).

Ik vermoed dat er een combinatie van ether en ethanol gebruikt wordt zodat wanneer je indampt je enkel de ether verwijdert en het lycopeen in de ethanol achterblijft zodat je een vloeibaar eindproduct hebt.

Berichten: 2.035

Re: lycopeen

Gerard schreef: Herman

even mieren......, volgens de Dikke van Dalen soxhletapparaat dus soxhlet-extractie :D
Je hebt gelijk! 8-) Ik heb me in de luren laten leggen door Wiki :)

Reageer