Springen naar inhoud

Hoe heet is het vuur van een raket nou echt?

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2005 - 21:27

Een raket zoals ze die in Amerika gebruiken bestaat uit 3 onderdelen, 1 de vaste brandstof, de waterstoftank met vloeibaar waterstof (en vloeibaar zuurstof), en de space shuttle.
Als de spaceshuttle gelanceerd wordt dan worden eerst de 2 vaste brandstofraketten ontstoken, vervolgens de vloeibare brandstof.
Wat mij altijd opvalt is dat als de raketbrandstof wordt ontstoken dat de vlam die uit de straalpijp komt echt een intens fel licht geeft, of het nu van de vaste brandstof is of van de vloeibare waterstof/zuurstof.
En ik heb op discovery wel eens een documentaire gezien over "extreme machines", en daar wordt beweerd dat de temperatuur van de vlammen uit de straalpijpen meer dan 10.000 graden Celsius kan zijn! Persoonlijk vind ik dat wel erg hoog, alhoewel, dat sommigen die zo'n lancering van dichtbij hebben meegemaakt beweren dat je de hitte van de vlammen uit de straalpijpen op een afstand van 15km nog kunt voelen. Dus als je de hitte van zo ver nog zou kunnen voelen dan vraag ik mij af of dat kan, hoewel ik mij afvraag of dat niet een beetje overdreven is.Ik zou graag willen weten hoe heet de temperatuur nou werkelijk is van de vlammen uit de straalpijpen van een raket.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2005 - 22:09

http://members.axion...emperature.html

The reaction of quadricyclene and oxygen react will reach a temperature of about seven thousand eight hundred degrees Kelvin.  
The exhaust gases in the throat are a bit cooler than when they were in the combustion chamber, as some of their thermal energy was used to go supersonic in the throat. As the pressure ratio increases, the exhaust temperature ratio falls, as more of the exhaust's thermal energy becomes kinetic energy. The exhaust temperature at the nozzle exit will be about half that of the throat.

Van de genoemde brandstoffen dus zo"n 7.500 oC in de verbrandingskamer, en als het eenmaal uit de straalpijp komt is veel van die warmte omgezet in beweging , en dan is er dus nog zo'n 3.500-4000 oC over.........

Misschien zijn er hetere brandstoffen, ik ken ze niet allemaal. Warm zat om een eitje te bakken.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 19:35

ja dat klopt hoor. die twee boosters -aande zijkant- moeten in 3minuten tijd ervoor zorgen dat heel dat spel, een snelheid creŽer van ca28000km/h.
vandaar dat ze de spaceshutle 's nachts lanceren. het is dan ietsje kouder
( :wink: :roll: )
---
wat ik mij afvraag, hť. "hoeveel dollars kost dat, om zoiets te lanceren?
liefst zo gedetailleerd mogelijk. qua prijs van de waterstof; boosters; maintank; shutle zelf; kostprijs per astronaut; kortom... de hele reut :wink:
ik zou dat eens willen weten :P
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:14

"hoeveel dollars kost dat, om zoiets te lanceren?

Technische gegevens:

Lengte: Space shuttle: 56.14 meter
Lengte: Orbiter: 37.23 meter
Hoogte: Orbiter: 17.27 meter
Vleugelwijdte: 23.79 meter
Gewicht bij lancering: 2,041,166 kilogram
Gewicht op het einde van de missie: 104,326 kilogram
Maximum payload: 28,803 kilogram
Orbit: 185 tot 643 kilometer
Snelheid in orbit: 27,875 km/u
Aantal knopjes: 2020
Kostprijs van een lancering: per pond (0.45Kg) $10,000.

bron : http://www.murzim.be...paceshuttle.php

Dus 2.041.166 x $ 22.222 (=prijs/kg) = $ 45.358.790.852

Dus dan heb ik nog niet eens de maximum payload genomen... :roll:
Kan dit wel? Dit is dacht ik ongeveer ťťn tiende van het Belgisch BNP.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:35

Die kosten gelden dan ook slechts voor de payload - niet voor het gewicht van de hele raket! Als je bijvoorbeeld 10 ton omhoog wilt brengen met een dergelijke lancering kost dat met zo'n systeem 10000 * 22222 = 222 miljoen. Dit is onder andere zo duur vanwege de enorme raket die gebruikt wordt. :roll:

Natuurlijk zijn deze getallen niet erg precies, maar het idee is hopelijk duidelijk!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:36

Dus 2.041.166 x $ 22.222 (=prijs/kg) = $ 45.358.790.852  

Dus dan heb ik nog niet eens de maximum payload genomen...  
Kan dit wel? Dit is dacht ik ongeveer ťťn tiende van het Belgisch BNP.

Je verwart het toaal gewicht van de raket met zijn payload.

Als je het met 29000 kg vermenigvuldigd komt de rekening al wat gunstiger uit.

Het bedrag per kilo payload vind ik op meer plaatsen terug. Er wordt dan al over 'low-cost" gesproken. Een soort IKEA-raketje dus.....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:43

Je verwart het toaal gewicht van de raket met zijn payload.

Dat dacht ik dus al, want mij is ook steeds verteld dat de space shuttle
relatief "goedkoop" is ivg met andere ruimtevaarttuigen.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 17:13

66,713,025,930.55 [pond naar euro]
38,886,046,536.80 [dollars naar euro]
(voor belgisch frank=1614 miljard) :roll:

heb ik dat juist uitgerekend?!
-echt... ik ben daar echt van geshockeerd.-

in ieder geval, bedankt voor de toelichting
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2005 - 17:59

Phillip schrijft:

-echt... ik ben daar echt van geshockeerd.-

Hoeft niet Phillip, je bent niet helemaal mee, da's al. Als ik het zo zie reken jij nu engelse GEWICHTSponden om naar Euro's, en dat alles nog eens vermenigvuldigd met een fasctor 10.000.

De totale kosten van een lancering worden natuurlijk netjes bijgehouden. Het is op zich niet zo belangrijk om te weten hoeveel dat is. Laten we eens stellen 1000 euro (rekengemak). Brengt die raket nou een satellietje de ruimte in van 2 kg, dan kost het in de ruimte brengen van die satelliet dus 500 euro per kg satelliet.

Een andere raket kost 2000 euro om te lanceren. Maar die kan makkelijk 10 kg payload in een baan om de aarde brengen. De kosten per kg payload zijn dan maar 200 euro. Deze raket kan 5 satellietjes van 2 kg gelijk de ruimte in brengen. Dat is dus maar 400 euro per satelliet.

De raket is duurder, maar de kosten per satelliet lager. En om dat laatste gaat het. De rekenfout die Wim6enz. de payloadkosten (in ons laatste voorbeeld 200 euro per kg) niet vermenigvuldigde met het gewicht van de payload, maar met het gewicht van de totale raket. En dan zit je natuurlijk al gauw een factor 100 tot 1000 mis, want je hebt een enorme raket nodig om een klein pokkesatellietje de lucht in te schieten.

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2005 - 18:50

ok ;-)
een andere vraag:
waarom moet men een raket verticaal lanceren?
bestaat er geen raket die horintaal kan gelanceerd worden?
zoals een vliegtuig. eerst stijgt hij horizontaal op tot een bepaalde hoogte
en dan ontsteekt hij de hoofdtank aan om zo de atmosfeer te verlaten.
begrijp je wat ik bedoel?
of is dat niet mogelijk?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2005 - 19:23

Wat jij zou willen bouwen is dus een tuig dat eerst zijn vliegtrap verliest, zich daarna als raket gaat gedragen, waarna tenslotte de raket er weer afvalt en je alleen een vliegtuig overhoudt (de shuttle).

Volgens Wim600001849 gegevens weegt een volwassen raket om een shuttle te lanceren al bij al ruim 2000 ton. Het startgewicht van een Jumbo-jet ligt ergens in de buurt van een 400-500 ton. Heb je toch nogal een vliegtuigje nodig.

Nou kan die raket als hij eerst naar de stratosfeer wordt gevlogen en al een beginsnelheid krijgt natuurlijk lichter worden uitgevoerd, hij hoeft al niet zoveel brandstof meer mee te nemen. Dit systeem wordt wel gebruikt bij oorlogsraketten, bijvoorbeeld om vijandelijke satellieten uit te schakelen. Maar dat zijn raketten die onder de buik van een supersonische jager/bommenwerper passen.

Ik denk dat het een beetje ingewikkeld wordt allemaal. Wťer een extra stap erbij. Weer iets extra's dat mis kan gaan.
En wat je vooral ook niet moet vergeten: Een raket wordt verticaal opgebouwd, verticaal volgetankt en verticaal afgevuurd. Je hoeft alleen maar te construeren om verticale krachten op te vangen. (voorbeeld: duw maar eens op de kop van zo'n goedkope dunne plastic limonadefles: je moet goed doorduwen om hem te vervormen. Leg hem op zijn kant, en je duwt er met je pink een enorme deuk in. De fles verstevigen dat hij ook die dwarskracht goed weerstaat maakt hem waarschijnlijk ruim twee keer zo zwaar)
Tot het moment van afvuren draaien allerlei enorme koelinstallaties(vloeibaar zuurstof), die zou je dan tijdens de vlucht ook moeten meenemen: extra gewicht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures