Absorptiespectrum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Absorptiespectrum

Biliverdine is een stofje wat in een normaal absortiespectrum twee verschillende pieken laat zien. Een sterke piek bij 375nm en een zwakke bij 670nm. Van iemand kreeg ik de vraag waarom een bepaalde stof bij twee verschillende golflengtes kan absorberen. Ik wist op dat moment niets zinnigers te zeggen dan dat dit komt door de verschillende zijgroepen van de hoofdstructuur van het molecuul. het is ook al zo lang geleden dat ik dit ooit heb gehad tijdens college. Kan iemand mijn geheugen opfrissen hoe dit precies zit?

Berichten: 2.035

Re: Absorptiespectrum

Verschillende absorptie-golflengtes zijn het gevolg van de aanwezigheid van verschillende "chromoforen" in een molecuul; een chromofoor is een groep waarin, als gevolg van de absorptie van licht, een electronische overgang kan plaatsvinden.

Een absorptie bij lange golflengte, zoals hier bij 670 nm, duidt meestal op een speciaal soort overgang, nl. een zogeheten "charge-transfer" overgang; hierbij wordt een electron overgedragen van een groep met electron-donerende eigenschappen aan een groep met electron-accepterende eigenschappen elders in het molecuul! Of dat hier inderdaad het geval is zal je even zelf uit moeten zoeken 8-)

Berichten: 2

Re: Absorptiespectrum

Ja, natuurlijk!

Inderdaad is biliverdine electr-chemisch enigszins onstabiel en wordt in het lichaam weldra gereduceerd naar bilirubine. Hierbij wordt een dubbele binding gebruikt voor de vroming van een binding met waterstof. het is inderdaad aannemelijk dat het electron van die dubbele binding de beheofte volet andere gedeeltes in het molecuul op te zoeken waardoor er verschillende ladingsisovormen optreden die bij een verschillende golflengte zullen absorberen!

Bedankt voor dit snelle heldere antwoord!

Reageer