K-waarden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

K-waarden

Hoi,

Weet er iemand welke invloed een K-waarde heeft op het pH-verloop van een titratie?

ik heb al zoveel afgezocht en ik kan nergens een antwoord vinden. Zou iemand mij kunnen helpen?

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: K-waarden

Over wat voor een K-waarde hebben we het dan 8-) :)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 18

Re: K-waarden

ik denk dat je de Kz (zuurconstante) of Kb (baseconstante) bedoelt?

in dat geval staat het hier perfect uit gelegd. wiki

Berichten: 2.035

Re: K-waarden

Volgens mij gaat het om de "Debye-Hückel parameter", die gebruikt wordt in eiwit-titraties.... het heeft volgens mij iets te maken met de pKa waardes van zuurgroepen in eiwitten 8-)

Ik zal even verder zoeken na de 2e helft van Nederland-Argentinie :)

Berichten: 12

Re: K-waarden

ja inderdaad ik bedoelde de Kz en Kb waarden. Hoe groter de Kz waarde, hoe sterker het zuur is. Maar betekent dit dan ook dat in de grafiek de 'sprong' groter gaat zijn dan als er bijvoorbeeld een titratie wordt uitgevoerd met een product met een lagere Kz waarde. Als er iemand snapt wat ik bedoel 8-)

thnx

Berichten: 2.035

Re: K-waarden

Hoe sterker het zuur, hoe lager de pH, dus inderdaad hoe groter de pH-sprong die moet worden gemaakt naar het omslagpunt! 8-)

Berichten: 12

Re: K-waarden

Aah ok danku

weet er ook toevallig iemand de 2 Kz-waarden van Na2CO3. Ik heb dat al opgezocht in ons handboek maar deze waarden staan er nergens in.

Berichten: 2.035

Re: K-waarden

Natrium carbonaat is geen zuur, dus zal je er ook geen Kz-waardes voor kunnen vinden.... weet je zeker dat je niet iets anders moet hebben?

Berichten: 12

Re: K-waarden

AAAAhhhjaaaa tuuuuurlijk 8-) sorry kheb mij totaal vergist. Kheb al gevonde wat ik zocht.

Een stomme vergissing!

Toch bedankt :)

Reageer