[scheikunde] Magnesiumcarbonaat in hard water?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Magnesiumcarbonaat in hard water?

Wij doen op school een afsluitend practicum over ontkalkende zuren, en ik moet een vraag beantwoorden die ik niet zomaar kon vinden,

Hard water bevat niet alleen Calciumcarbonaat (hier werken wij het hele practicum mee) maar kan ook een andere stof bevatten die hetzelfde effect vertoont. Welke stof is dat en zal deze stof net zo reageren met een zuur of niet. geef een toelichting

Ik vond na een beetje googlen op wikipedia een zin:

De waterhardheid geeft de concentratiemetaal-ionen, veelal magnesium- en calciumcarbonaat, maar ook bicarbonaten en sulfaten in het leidingwater aan.

Hierna ging ik er van uit dat er met de vraag gedoeld wordt op Magnesiumcarbonaat.

ik kan alleen nergens vinden of dit ook reageert met zuren, maar misschien gebruik ik ook de verkeerde bronnen en weten jullie betere ( ? )

kan iemand me hierbij helpen? 8-)

mv gr.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Magnesiumcarbonaat in hard water?

Lenntech heeft mooie verhalen op hun site staan over water.Het Is inderdaag MgCO3 wat ook belangrijk is in water. Het bepaald mede de hardheid.Het reageerd met zuur. Als de pH veranderd kan het Mg en Ca beter neer slaan en dus makkelijker te ontharden. Met een te hoge pH lossen de leidingen en kranen op op langere termijn

Reageer