[scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Ik moet voor een Literatuuronderzoek van een practicum opzoeken hoe natuurazijn en synthetische azijn gemaakt wordt, incl. alle molecuulformules/reactievergelijkingen.

Iedere site was het er wel over eens dat natuurazijn gemaakt wordt uit wijn, waar azijnbacterien bijgevoegd worden.

ook las ik in een andere thread op dit forum iets over een synthetisch proces op basis van steenkool, maar vond niet echt de duidelijkheid die ik zocht,

ik heb namelijk info nodig over hoe het vandaag de dag wordt gemaakt in fabrieken etc.

en dan vooral chemische processen/reacties.

kan iemand mij hier aan helpen? 8-)

mv. gr.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

ik denk dat het synthetisch gemaakt wordt uit etheen. (aditie van water, en dan oxidatie) maar dat weet ik niet heel zeker

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

"For many years, the bulk of commercial acetic acid was produced by the oxidation of ethanol. Today, most industrial production of acetic acid is by the Monsanto process, in which carbon monoxide reacts with methanol under the influence of a rhodium complex catalyst at 180°C and pressures of 30-40 atm."

Van deze website -> klik! 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

BASF heeft een soortgelijk proces maar dan met een cobalt-katalysator en bij een druk van rond de 500 atm.

In deze topic (maar die bedoelde je misschien) heb ik de geschiedenis van de azijnzuursynthese kort weergegeven (de verschillende processen door de jaren heen). Als eerste gebruikte men inderdaad steenkool, maar de huidige processen (Monsanto en BASF) zijn veel schoner en efficienter.

Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik ook nog wel een plaatje maken van de katalytische cyclus die het rhodium-complex in de azijnzuursynthese doorloopt.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Azijnzuur kan worden gemaakt door de reactie van koolstofdioxide met methanol in aanwezigheid van een geschikte katalysator. Bv rhodium

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Dat staat hierboven al, en bovendien heb je het fout.... het gaat om koolmonoxide, niet kooldioxide... graag eerst het hele topic lezen, en alleen nieuwe (en correcte!) informatie toevoegen! 8-)

Berichten: 141

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Ik weet niet of dit de meest gebruikte methode is. (het is wel mogelijk)

Het volgende las ik in een boek organische chemie.

In een kolf die verbonden is met een liebig-koeler giet men een oplossing van 6 gram kaliumbichromaat en 10 gram geconcentreerd zwavelzuur. Dan giet men via een trechterbuis en druppelsgewijs 2 cm³ ethanol en 10 cm³ in de kolf.

Bij verwarming distilleert er methaancarbonzuur (azijnzuur) vermengd met ethanal.Afbeelding

Berichten: 141

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

10cm³???

10 cm³ water

Was ik even vergeten 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

bedankt allen voor jullie hulp!

begrijp ik het goed dat natuurazijn wordt geproduceerd door alcoholische dranken die oxideren, en synthetische azijn door het Monsanto proces (CO + CH3OH = koolstofmonoxide + methaanzuur) ?

heb er een middag in gestoken die engelse site (chemical of the week) geheel te vertalen, stond erg veel bruikbare info in! speciale dank aan The Herminator.

groeten
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Het maken van natuurazijn.

Je hebt het goed begrepen! :)

En natuurlijk graag gedaan 8-)

Reageer