Springen naar inhoud

Zuren bereiden uit malonester

• Log in om te kunnen reageren

Ozzie-G58

Ozzie-G58

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2006 - 00:06

hAllow,

Ik heb een vraag over een malonester synthese. Welke van de volgende zuren kan men bereiden met de malonestersynthese? dat moet ik beantwoorden met reactievergelijkinge maar ik kom er neit uit.

1. Butaanzuur
2. 3-methylbutaanzuur
3. 2,3-diemethylbutaanzuur
4. 2,2,3trimethylbutaanzuur

Kan iemand mij helpen? 8-) :) :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2006 - 01:46

Als je het wil weten: ze kunnen alle 4. De laatste stap (decarboxylatie) is voor allemaal hetzelfde. Verder zijn de protonen op het middelste koolstof relatief zuur en is het na deprotonering een makkelijk doel voor een Sn2-reactie. Ik denk dat je hieraan wel voldoende hebt.

Ozzie-G58

Ozzie-G58

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2006 - 01:51

Als je het wil weten: ze kunnen alle 4. De laatste stap (decarboxylatie) is voor allemaal hetzelfde. Verder zijn de protonen op het middelste koolstof relatief zuur en is het na deprotonering een makkelijk doel voor een Sn2-reactie. Ik denk dat je hieraan wel voldoende hebt.

ja ok, maar ik wil weten hoe dat kan. lijkt wel een rare vraag, maar ik begrijp het echt niet:S

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 juni 2006 - 12:38

WAT begrijp je nu niet? :). Dat die protonen zuur zijn? Probeer anders eens te spelen met de negatieve lading die je dan krijgt (er zijn 3 resonantiestructuren mogelijk 8-)).

Veranderd door FsWd, 25 juni 2006 - 12:43

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2006 - 23:47

hAllow,

Ik heb een vraag over een malonester synthese. Welke van de volgende zuren kan men bereiden met de malonestersynthese? dat moet ik beantwoorden met reactievergelijkinge maar ik kom er neit uit.

1.  Butaanzuur
2.  3-methylbutaanzuur
3.  2,3-diemethylbutaanzuur
4.  2,2,3trimethylbutaanzuur

Kan iemand mij helpen? 8-)  :)  :D

Bij de bereiding van zuren via een malonestersynthese is de laatste stap een decarboxylatie. Voor de zuurgroep die je verwijdert krijg je een waterstofatoom in de plaats. Dit betekent dat er in het product altijd een waterstofatoom zit aan de koolstof die naast de zuurgroep zit. Producten die dit niet hebben kunnen dus niet via een malonestersynthese worden gemaakt. En van de door jou gegeven producten kan dus niet via een malonestersynthese worden gemaakt. De overige wel. Mag je zelf nog bedenken welke dat is. Geplaatste afbeelding

Ozzie-G58

Ozzie-G58

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2006 - 00:49

Ja hoor dank je. Ik heb hem al. Het is de laatste formule:2,2,3trimethylbutaanzuur. er kan geen H-atomen meer bij dus, nu begrijp ik eht

Malabarista

Malabarista

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 januari 2007 - 12:51

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen..

Wat doet KOH/H2SO4 aan het eind van een malonestersynthese?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 12:59

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen..

Wat doet KOH/H2SO4 aan het eind van een malonestersynthese?

De KOH verzeept de twee estergroepen tot carbonzuren. H2SO4 (of een ander sterk zuur) zorgt vervolgens voor de decarboxylatie (n van de zuurgroepen wordt eruit gegooid).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures