Zuren bereiden uit malonester

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zuren bereiden uit malonester

hAllow,

Ik heb een vraag over een malonester synthese. Welke van de volgende zuren kan men bereiden met de malonestersynthese? dat moet ik beantwoorden met reactievergelijkinge maar ik kom er neit uit.

1. Butaanzuur

2. 3-methylbutaanzuur

3. 2,3-diemethylbutaanzuur

4. 2,2,3trimethylbutaanzuur

Kan iemand mij helpen? 8-) :) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren bereiden uit malonester

Als je het wil weten: ze kunnen alle 4. De laatste stap (decarboxylatie) is voor allemaal hetzelfde. Verder zijn de protonen op het middelste koolstof relatief zuur en is het na deprotonering een makkelijk doel voor een Sn2-reactie. Ik denk dat je hieraan wel voldoende hebt.

Berichten: 4

Re: Zuren bereiden uit malonester

Als je het wil weten: ze kunnen alle 4. De laatste stap (decarboxylatie) is voor allemaal hetzelfde. Verder zijn de protonen op het middelste koolstof relatief zuur en is het na deprotonering een makkelijk doel voor een Sn2-reactie. Ik denk dat je hieraan wel voldoende hebt.
ja ok, maar ik wil weten hoe dat kan. lijkt wel een rare vraag, maar ik begrijp het echt niet:S

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren bereiden uit malonester

WAT begrijp je nu niet? :) . Dat die protonen zuur zijn? Probeer anders eens te spelen met de negatieve lading die je dan krijgt (er zijn 3 resonantiestructuren mogelijk 8-) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Zuren bereiden uit malonester

Ozzie-G58 schreef: hAllow,

Ik heb een vraag over een malonester synthese. Welke van de volgende zuren kan men bereiden met de malonestersynthese? dat moet ik beantwoorden met reactievergelijkinge maar ik kom er neit uit.

1.  Butaanzuur

2.  3-methylbutaanzuur

3.  2,3-diemethylbutaanzuur

4.  2,2,3trimethylbutaanzuur

Kan iemand mij helpen? 8-)   :)   :D
Bij de bereiding van zuren via een malonestersynthese is de laatste stap een decarboxylatie. Voor de zuurgroep die je verwijdert krijg je een waterstofatoom in de plaats. Dit betekent dat er in het product altijd een waterstofatoom zit aan de koolstof die naast de zuurgroep zit. Producten die dit niet hebben kunnen dus niet via een malonestersynthese worden gemaakt. Eén van de door jou gegeven producten kan dus niet via een malonestersynthese worden gemaakt. De overige wel. Mag je zelf nog bedenken welke dat is. Afbeelding

Berichten: 4

Re: Zuren bereiden uit malonester

Ja hoor dank je. Ik heb hem al. Het is de laatste formule:2,2,3trimethylbutaanzuur. er kan geen H-atomen meer bij dus, nu begrijp ik eht

Berichten: 15

Re: Zuren bereiden uit malonester

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen..

Wat doet KOH/H2SO4 aan het eind van een malonestersynthese?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Zuren bereiden uit malonester

Malabarista schreef: Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen..

Wat doet KOH/H2SO4 aan het eind van een malonestersynthese?
De KOH verzeept de twee estergroepen tot carbonzuren. H2SO4 (of een ander sterk zuur) zorgt vervolgens voor de decarboxylatie (één van de zuurgroepen wordt eruit gegooid).

Reageer