[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Ik moet het oplosbaarheidsproduct van calciumhydroxide dmv een practicum bepalen. Ik heb zelf al zitten denken hierover en ik heb één manier gevonden, namelijk door de pH van de oplossing te meten en de [OH-] concentratie te berekenen.

Met de concentratiebreuk kan je dan het oplosbaarheidsproduct bepalen. Ks = [Ca2+] x [OH-]2

Ks = 0,5x . x2 =0,5x3 waarbij x = [OH-]. Mijn docent vertelde me echter dat er nog een andere manier is om het oplosbaarheidsproduct van calciumhydroxide te bepalen, ik heb geen flauw idee hoe het anders moet. Zou iemand mij kunnen helpen?
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Je zou kunnen proberen telkens een beetje poeder toe te voegen en kijken wanneer het niet meer oplost. Als je nu het gewicht bijhoudt van hoeveel je probeert op te lossen, en je weet wanneer je een verzadigse oplossing hebt, kun je daaruit ook het oplosbaarjeidsproduct bepalen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Andersom kan natuurlijk ook: je neemt een grote hoeveelheid water en doe daar een overmaat Calciumhydroxide in, even opkoken en laten afkoelen/kristalliseren. De heldere vloeistof afgieten (wegen!) en indampen; weeg het residue en je weet hoeveel er oplost per liter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Bedankt voor de reacties.

Dual: waarvoor is het nodig om het te laten opkoken en daarna weer te laten afkoelen?
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)

Berichten: 165

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Of makkelijker(en vooral sneller): je maakt een verzadigde oplossing in H2Odemi (zoals hierboven beschreven) , giet 1 liter van deze oplossing in een maatkolf die je getareerd hebt en weeg de massa van de liter oplossing. Dan heb je meteen de hoeveelheid opgelost Ca(OH)2 want we weten allemaal de massa van 1 l H2O , niet ? Afbeelding

Je zal normaal gezien iets uitkomen van de orde : 1001,67 g / l ...

Je kookt de verzadigde oplossing eerst op om er voor te zorgen dat je zeker de maximale hoeveelheid hebt kunnen oplossen. Dus gewoon om op zeker te spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Op zich heb je daar gelijk in, maar je maakt dan wel een belangrijke aanname: namelijk dat de dichtheid van de oplossing gelijk is aan de dichtheid van demiwater. En dat waag ik toch wel te betwijfelen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 165

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Nee hoor, die aanname maak ik helemaal niet.

dichtheid van demiwater = 1000.00g /l

m.a.w. als je 1001.67 g/l afleest en je hebt goed getareerd , dan weet je dat er 1,67g Ca(OH)2 is opgelost in 1l water. Dan moet je natuurlijk wel pro analyse kwaliteit hebben

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

1,67g Ca(OH)2 heeft geen volume?

Berichten: 165

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Hehe, dat was een reactie die te verwachten was. :)

Als je heeeeeeeeeeeeel precies wil zijn , dan zal 1.67g Ca(OH)2 inderdaad een volume hebben. Maar denk logisch na en besef dan dat dit in 1L verwaarloosbaar klein is. Tenzij je natuurlijk meerdere cijfers na de komma wil gaan bepalen , maar ik denk niet dat dat hier aan de orde is... 8-)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Of makkelijker(en vooral sneller): je maakt een verzadigde oplossing in H2Odemi (zoals hierboven beschreven) , giet 1 liter van deze oplossing in een maatkolf die je getareerd hebt en weeg de massa van de liter oplossing.
Je verhaal rammelt 8-)

Jouw idee gaat alleen maar op als het je lukt 1,000 l water in je maatkolf te krijgen..... kan jij dat zo nauwkeurig? De kleinste afwijking (die krijg je gegarandeerd met een 1l maatkolf!) schopt je hele verhaal in de war, en dan is bijv. het volume van het calciumhydroxide ook opeens relevant geworden! :)

Berichten: 278

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Probeer een pipet van een liter!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Probeer een pipet van een liter!!!
Dat kan ja.

Klopt het nog steeds niet.

Je gaat er dan nog steeds van uit dat 1.000 liter demiwater nog steeds een volume van 1.000 liter inneemt als je het verzadigt met Ca(OH)2...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

dichtheid van demiwater = 1000.00g /l


SM water bij 20 C is dit 0,99823, alleen bij 4 C is de SM 1,000

Dus gewicht water bij 20,0 C 998,23 g + 1,67g = 999,99 g Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

Als je heeeeeeeeeeeeel precies wil zijn , dan zal 1.67g Ca(OH)2 inderdaad een volume hebben. Maar denk logisch na en besef dan dat dit in 1L verwaarloosbaar klein is. Tenzij je natuurlijk meerdere cijfers na de komma wil gaan bepalen , maar ik denk niet dat dat hier aan de orde is... 8-)
Helaas werkt dat niet. Je bent het gewicht van een kapitein aan het bepalen door het gewicht van zijn schip met hem erop en zonder hem te bepalen, en dat verschil nauwkeurig te meten. Dan moet je de originele metingen in heel veel cijfers precies doen. Elke aanname die dat in de weg staat (bijvoorbeeld dat het niet uitmaakt dat het koksmaatje tegelijk de voorraden bruine bonen aanvult) is dan taboe.

Vergelijkbaar: wat is het verschil in omtrek tussen een cirkel met een straal van 1 en een ingeschreven zeshoek? De cirkel heeft een omtrek van 2л, en de zeshoek van 6. Aangezien л binnen 5% gelijk is aan drie, is het verschil in omtrek binnen 5% gelijk aan nul.... :) ...niet dus.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct bepalen

En daar komt dan nog bij dat de weegschaal zijn nauwkeurigste meetgebied ver onder 1 kg ligt...

Reageer