zuren en KH en GH invloed

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zuren en KH en GH invloed

Nu heb ik mijn vijverwater op een kh van 6-7 en GH van 7-8 en PH tussen 8-9

Om Ph te verlagen kan men bijvoorbeeld verdund zoutzuur toevoegen aan het vijverwater.

Mijn vraag is wat is de uitwerking op de GH en KH als ik zoutzuur toevoeg?

Ik heb onlangs met GH+ en KH+ de goede waarden weten te bereiken , wil dit natuurlijk niet ten niet doen door zoutzuur toe te voegen.

Is zoutzuur het beste middel om de ph te verlagen ? in Duitsland kan je ook geconcentreerd azijnzuur kopen 30%

Ph verlagen met turf is geen optie daar de vijver en daarmee de watermassa te groot voor is.

bij voorbaat dank

Ferdinand

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuren en KH en GH invloed

Zoutzuur lijkt mij absoluut niet het beste middel.., één foutje in je berekening of bij de toevoeging en al je vissen leggen het Pb-tje.

Als je zuur toevoegt heeft dat effect op de KH en de GH als de pH lager wordt dan ongeveer 5. Dan ontwijkt het carbonaat als koolzuurgas en neemt de GH en vooral de KH af.

Vanuit de aquariumtechniek weet ik dat het beter is om de zuurgraad te verlagen door het doorborrelen van koolzuurgas. Daarbij krijgt ook je KH een hogere waarde. Tevens dient het koolzuur als bemesting voor je planten.

Koolzuurgas kun je bij de meeste aquariumzaken in kleine cilinders kopen. Geen idee of dit bij een vijver haalbaar is. Wat is de inhoud van je vijver?

Mocht je het per sé met zuur willen doen, dan zou ik inderdaad verdund (!) azijn of citroenzuur nemen.

Marjanne

Re: zuren en KH en GH invloed

Dank je marjanne

mijn vijvers ( 2 stuks welke via een waterval met elkaar verbonden zijn , 1 vijver ligt iets hoger en er wordt water vanuit de een in de ander gepompt en via waterval stroomt die weer terug)

Vijvers gezamelijk hebben een geschatte inhoud van 60-70 m3

Dus zo snel zal zoutzuur of een ander zuur de ph niet verlagen .

Doorborrelen met co2 gas lijkt me een kostbaar plaatje gezien deze inhouden.

Als het co2 zich loskoppeld van calciumbicarbonaat , wat gebeurt er dan met het calcium gedeelte?

Misschien kan je deze vraag ook beantwoorden , als de GH daalt , wat veroorzaakt dit?

Ik probeer de processen in de vijver met betrekking tot gh kh ph te begrijpen en met name de oorzaken van daling/stijging .

Berichten: 88

Re: zuren en KH en GH invloed

Is het raar als ik nog nooit van kH en GH heb gehoord 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuren en KH en GH invloed

Ferdinand schreef: Dank je marjanne

mijn vijvers ( 2 stuks welke via een waterval met elkaar verbonden zijn , 1 vijver ligt iets hoger en er wordt water vanuit de een in de ander gepompt en via waterval stroomt die weer terug)

Vijvers gezamelijk hebben een geschatte inhoud van 60-70 m3

Dus zo snel zal zoutzuur of een ander zuur de ph niet verlagen .

Doorborrelen met co2 gas lijkt me een kostbaar plaatje gezien deze inhouden.

Als het co2 zich loskoppeld van calciumbicarbonaat , wat gebeurt er dan met het calcium gedeelte?

Misschien kan je deze vraag ook beantwoorden , als de GH daalt , wat veroorzaakt dit?

Ik probeer de processen in de vijver met betrekking tot gh kh ph te begrijpen en met name de oorzaken van daling/stijging .
Je bedoelt óf KHCO3 (kaliumbicarbonaat) óf CaCO3(calciumcarbonaat). Als je deze aanzuurt, hou je in het ene geval:

K+ + HCO3- + HB -> H2CO3 + KB

H2CO3 -> H2O + CO2

In het andere geval:

CaCO3 + 2HB -> H2CO3 + CaB2

H2CO3 -> H2O + CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zuren en KH en GH invloed

Is het raar als ik nog nooit van kH en GH heb gehoord 8-)
KH, carbonaathardheid; GH, totale hardheid: leesvoer.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: zuren en KH en GH invloed

Danke je marjanne

Heb je ook enig idee hoe de reacties zijn mbt tot kh en ph.

vaak lees ik een hogere KH heeft een bufferend vemogen voor de ph

s'avonds na een dag is de kh lager dan s'ochtend, hoe zit dit chemisch in elkaar ?

en als ik de kh op langere termijn blijf verhogen met calciumbicarbonaat betekend het dan dat er een stapeling van calciumzouten in de vijver plaatsvindt

of wordt dit process ergens omgezet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuren en KH en GH invloed

Ik heb je al eerder verbeterd.

Je bedoelt óf KHCO3 (kaliumbicarbonaat) óf CaCO3(calciumcarbonaat).

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Foei FsWd... geen sub- en superscript gebruiken... en je hebt al 1200+ berichten!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuren en KH en GH invloed

Een hogere KH waarde heeft inderdaad een bufferend vermogen voor de pH. Voor mijn aquarium houdt ik een KH van 5 - 10 aan, liever naar de 10 dan naar 5.

De GH hangt af van de vissen die erin zwemmen. Omdat ik uitga van kraanwater en eventueel bijvul met demiwater, schommelt deze rond 11. Voor een vijver zal de GH niet zo´n probleem zijn, hij wordt bijgevuld met regenwater.

Als je blijft bijvoeden met calciumcarbonaat dan stapel je inderdaad Ca-ionen op. De GH zal dus toenemen. Overigens bestaat calciumbicarbonaat inderdaad niet. Het is calciumcarbonaat, of kaliumbicarbonaat of natriumbicarbonaat. Calciumcarbonaat is gewoon krijt. Natriumbicarbonaat heet ook wel bisoda (niet hetzelfde als gewone soda!).

Dat je KH ´s avonds lager is dan ´s ochtends zou te maken kunnen hebben met de groei van planten en het warmer worden van het water. Er heerst een voortdurend evenwicht tussen opname van koolzuur uit de buitenlucht en de afgifte van koolzuur aan de buitenlucht Planten groeien overdag en nemen daarbij koolzuur op. Ik stel me voor dat er daardoor overdag een ´tekort´ aan koolzuur in het water ontstaat. ´Nachts groeien planten niet of nauwelijks zodat er geen koolzuur wordt opgenomen en het ´tekort´ vanuit de buitenlucht kan worden aangevuld.

Verder lost er minder koolzuur op in warm water dan in koud water. Het water zal overdag iets warmer zijn dan ´nachts. Ik weet het temperatuurverschil tussen ochtend en nacht van jouw vijverwater niet, maar dit zal niet groot zijn. Dus ik wijt het verschil in KH aan de eerstgenoemde oorzaak.

Marjanne

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuren en KH en GH invloed

Nog een ding, Ferdinand.

Dit is een chemisch forum. Hoewel je vragen met zuivere chemie te maken hebben kun je ze ook stellen op een vijver- of aquariumforum, waarvan er best een aantal zijn. Ik heb toevallig een aquarium en ben geinteresseerd in deze materie, als chemica. Maar ik denk dat je op een vijverforum veel meer praktijkervaring kunt vinden dan op dit mooie forum.

8-)

Re: zuren en KH en GH invloed

ik heb in deze vijvers een totaal van 10 vissen wel veel planten , grote oeverdelen die net onder water staan. van 5 -30 cm

Ben al blij de GH op peil te houden op 6-7 , heb er al 15 kg gh+ en 10kg kh+ in gedaan.

de kh is rond 5-6

ph is 8

op dit moment is de vijver kraak helder , groeit alleen wat alg op bodem wat af en toe naar boven komt drijven .

een plant als waterpest verteerd altijd bij ons, heb geen idee waar dat aan ligt .

vederkruid doet het wel maar ook niet al te best , fonteinkruid doet het goed sinds kh waarden goed zijn en hoornblad doet het ook goed.

alle andere waterplanten gedijen zeer goed.

Re: zuren en KH en GH invloed

dat klopt marjanne , maar daar weten ze vaak het fijne vd chemie niet af

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuren en KH en GH invloed

Ik vind je pH-waarde aan de hoge kant (?)

Komt dit door het toevoegen van calciumcarbonaat.

Het toevoegen van (zout- of een ander)zuur verlaagt de pH-waarde. Pas bij pH 5 of lager zul je merken dat de KH echt achteruit gaat. Maar het toevoegen van zuur is een tijdelijke oplossing zolang er iets in de vijver zit wat je pH-waarde steeds omhoog drijft (bijv. calciumcarbonaatdeeltjes).

Overigens begrijp ik uit je beschrijving dat de vijver het ´goed doet´. De reden dat enkele planten verteren of het minder doen, weet ik niet, maar dit zou te maken kunnen hebben met je waterwaarden.

Zolang je vijver er goed uitziet, zou je je dan wel zorgen maken om mwet alle geweld de pH te verlagen? Het is wel sleutelen aan een evenwichtige situatie met alle risico´s van dien..

Reageer