Natriumcarbonaat + zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Natriumcarbonaat + zoutzuur

IK heb eens ergens gelezen dat je natriumcarbonaat en waterstofchloride kan maken uit natriumchloride, water en koolstofdioxide. Klopt dit

X'jes Beverlytjeuh

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen??? 8-)

Berichten: 915

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Dat lijkt me niet echt te kunnen hoor

de reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2CO3 + NaCl

Waarbij

H2CO3 --> CO2 + H2O

Globale reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2O + CO2+ NaCl

Andersom lijkt me moeilijk te doen hoor (geen evenwichtsreactie of iets dergelijks)
Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???
Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?

Berichten: 2.035

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Omdat deze persoon inmiddels al meer dan 10 ongerelateerde (random) vragen heeft gesteld, en ook in sommige (oude) topics wat onzinnige antwoorden heeft geplaatst 8-)

Een SPAMMER dus!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???
Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?
Op te maken uit de postgeschiedenis.

Hier a.u.b. geen discussie over, laat het aan het Chemieforum.nl team over (wordt al aan gewerkt).

edit: Herman postte ongeveer gelijk met mij...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 385

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Ik deed laatst zoutzuur bij soda. Het ging enorm schuimen. Hoe komt dat? (welke reactieverglijking) en zou je zo ook dat gas kunnen opslaan in water?

Berichten: 915

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Soda is Na2CO3(.10H2O). Dus wordt er evengoed CO2 gevormd. (Denk maar aan de proef met bakpoeder en azijn in een leeg fotorolletje)

CO2 is in zeer kleine mate op te slaan in water (koolzuurgas en limonade) maar dit is zeker niet spectaculair groot.

Berichten: 74

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

en dat CO2 kun je aantonen met kalkwater :oops: 8-[

koolzuurgas aantonen
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 3.145

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Weet je wat nou helemaal leuk is? Ga verder met bubbelen van kooldioxide door dat troebele kalkwater en de oplossing wordt weer helemaal helder!

Probeer dit maar eens met een niet al te sterk geconcentreerde oplossing van kalkwater (bij sterke concentratie lukt het ook, alleen je moet zo lang doorbubbelen in dat geval).

Koen, de verklaring voor het eerst troebel worden en dan weer helder worden is niet moeilijk, maar voordat ik daar mee kom, wil ik eerst jou hier over na laten denken.

Berichten: 448

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

Weet je wat nou helemaal leuk is? Ga verder met bubbelen van kooldioxide door dat troebele kalkwater en de oplossing wordt weer helemaal helder!
Dit is hetzelfde proces als grottenvorming.

Bij uw experiment met Ca(OH)2 kun je de oplossing die helder is weer troebel maken door ze te laten koken (CO2 ontsnapt).

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

epiphonix schreef:Dat lijkt me niet echt te kunnen hoor

de reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2CO3 + NaCl

Waarbij

H2CO3 --> CO2 + H2O

Globale reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2O + CO2+ NaCl


Andersom lijkt me moeilijk te doen hoor (geen evenwichtsreactie of iets dergelijks)
hmmm... als ik alles in de balancer invoer, dan krijg ik hetvolgende resultaat:

2 NaCl + H2O + CO2 = Na2CO3 + 2 HCl

reactie <-- Hele goede tip voor mensen die hier just voor een simpele vergelijking komen ;)

ik denk dat hiernaar gevraagt werd, vraag is misschien beetje vaag gesteld 8-[

dus volgens mij kan het wel. theoretisch ... praktisch is misschien iets moeilijker vanwege de CO2 toevoer :idea:

Berichten: 3.145

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

De reactie die jij schetst loopt niet spontaan. Niet iedere te balanceren vergelijking staat voor een reaktie die echt loopt hoor. Als je zout, water en kooldioxide bij elkaar doet ontstaat beslist geen natriumcarbonaat en zoutzuur.

De reactie kan wel optreden, maar dan moet je er een hoop energie instoppen. Inderdaad wordt (werd??) wel op deze manier natriumcarbonaat gemaakt. Zout kun je electrolyseren, dat geeft waterstofgas en chloorgas, in oplossing krijg je natriumhydroxide. Dat waterstofgas en chloorgas kun je met elkaar laten reageren tot HCl en dat is iets wat nog steeds wordt gedaan. Dat natriumhydroxide laat je kooldioxide opnemen uit de lucht. In die NaOH-oplossing is natriumcarbonaat slechts zeer mondjesmaat oplosbaar en dat slaat neer, voor zover ik weet als het mono-hydraat. Een keer omkristalliseren vanuit schoon water levert mooie kristallen van het decahydraat.

Berichten: 11

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

epiphonix schreef: Dat lijkt me niet echt te kunnen hoor

de reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2CO3 + NaCl

Waarbij

H2CO3 --> CO2 + H2O

Globale reactie:

HCl + Na2CO3 --> H2O + CO2+ NaCl

Andersom lijkt me moeilijk te doen hoor (geen evenwichtsreactie of iets dergelijks)
Dat zal vast wel ergens in een chemieboek staan. Wat wil je nu uiteindelijk maken, ipv hier steeds belachelijke vragen en experimenten (sorry hoor) voor te stellen???
Vanwaar die uitspraak als ik vragen mag?
ik kan er erg naast zitten maar kloppen je voorgetallen wel?

ik dacht dat het 2 HCl + Na2CO3 -> H2CO3 + 2 NaCl was.

sorry als dit fout is en ik verwarring zaaide. 8-[

Berichten: 30

Re: Natriumcarbonaat + zoutzuur

je hebt gelijk hannah7.

De voorgetallen klopten inderdaad niet.

het is zoals jij zegt. ;)

Reageer