Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Weet iemand iets over de oplosbaarheid van Cl2 in ~ 96% zwavelzuur (wellicht bij verschillende temperaturen)?

Bvd.

Mvg

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.035

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Chloorgas lost in enige mate op in water, en reageert er vervolgens mee.... op grond hiervan zou ik zeggen dat het ook op zal lossen in zwavelzuur....

Zeker is in ieder geval dat (dat geldt nl. voor elk gas!) hoe hoger de temperatuur, hoe slechter het gas op zal lossen! 8-)

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Voor zover ik weet lost Cl2 juist nauwelijks op in zwavelzuur. Met een gaswasfles, gevuld met zwavelzuur kun je chloorgas drogen. Eventuele waterdamp in het gas wordt door het zuur geabsorbeerd, de chloor borrelt dan verder als droog gas.

Berichten: 88

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Ik weet niet of chloorgas in zwavelzuur oplost, misschien een klein beetje.

Als je chloorgas droogt door het door zwavelzuur heen te laten borrelen zal in het begin misschien best wat chloorgas oplossen in het zwavelzuur, maar de oplossing is al snel verzadigd. De rest van het chloorgas kan er dan gewoon doorheen borrelen, terwijl het water in het chloorgas dan reageert met het zwavelzuur.

Maar ik zeg het nog eens voor de zekerheid: Ik weet dus niet of chloorgas oplost in zwavelzuur!!! Wat ik hier bedoel te zeggen is dat de argumentatie van Woelen niet helemaal klopt...

Berichten: 3.145

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

De meeste gassen lossen wel een beetje op in diverse vloeistoffen, maar dat is geen probleem in het geval dat zo'n gas gereinigd wordt door het door een vloeistof te borrelen.

In het geval van chloor drogen met zwavelzuur. Het wordt gedaan in de praktijk, dus met die oplosbaarheid zal het wel aardig meevallen. Dus, ik zie niet in waarom mijn argumentatie van de vorige post in de praktijk niet niet zal kloppen.

Berichten: 3

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Allen, bedankt voor jullie reactie.

Chloor lost in geringe mate op in water (waarvoor waarden bekend zijn). Zou je de oplosbaarheid van chloorgas in zwavelzuur kunnen schatten op basis van de hoeveelheid water aanwezig ( ~4% --> 4/100*oplosbaarheid in water)? Of is dit te simpel gedacht... 8-)

Berichten: 2.035

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

"Oplossen in water in zwavelzuur" is iets anders dan "oplossen in zwavelzuur"! 8-)

Zoals Woelen al zegt, er zal zeer weinig gas oplossen in het zwavelzuur, en door het erin aanwezige water zal de precieze hoeveelheid bijna niet vast te stellen zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

JP3 schreef:

Chloor lost in geringe mate op in water (waarvoor waarden bekend zijn). Zou je de oplosbaarheid van chloorgas in zwavelzuur kunnen schatten op basis van de hoeveelheid water aanwezig ( ~4% --> 4/100*oplosbaarheid in water)? Of is dit te simpel gedacht... 8-)
Ik denk dat het chloorgas eerder reageert met het in zwavelzuur aanwezige water, dan er in op te lossen. De door jouw gegeven redenatie zal ook daarom helaas niet opgaan.

Berichten: 2.035

Re: Oplosbaarheid van Cl2 in H2SO4

Klopt.....
Chloorgas lost in enige mate op in water, en reageert er vervolgens mee

Reageer