resistentie tegen antibiotica

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 89

resistentie tegen antibiotica

OP school proberen we de resistentie te bepalen van S. aureus en E. coli tegen voor antibiotica.

Hiervoor hebben we ze op platen gebracht, (antibiotica) pillen erop gelegd, 24 uur gewacht en de vervolgens de straal opgemeten.

Omdat we de stralen van de verschillende antibiotica/ziekteverwekkers niet zomaar met elkaar mogen vergelijken ben ik op zoek naar een andere manier.

Ik dacht misschien aan de omtrek of de inhoud van de cirkel...

Heeft iemand een idee?

Berichten: 2.035

Re: resistentie tegen antibiotica

Omtrek en straal van een cirkel zijn direct aan elkaar gerelateerd, dus dat helpt niet! De "inhoud" kan ook niet, want een platte cirkel heeft geen inhoud....

Als je alleen maar medium-platen mag gebruiken, ben ik bang dat je snel klaar bent... zoals je al zegt, je kan de verschillende stammen niet zo erg makkelijk met elkaar vergelijken! 8-)

Wat eventueel wel kan is het vergelijken van de groeisnelheid van bacteria van een monster met en eentje zonder antibioticum; dit geeft in ieder geval een maat voor de "gevoeligheid" van bacteria voor een bepaald antiobioticum, en deze gegevens kan je wel voor verschillende stammen vergelijken!

"Gevoeligheid" en "resistentie" zijn trouwens twee verschillende begrippen!! Afbeelding

Berichten: 740

Re: resistentie tegen antibiotica

Om resistentie goed te meten met een antibiogram, moet je als eerste een plaat met een öse of wattenstokje geheel bestrijken met bacteriën. Vervolgens leg je hierop de pillen/plaatjes met antibiotica.

De grootte van de cirkel waar geen groei is te zien is een mate van gevoeligheid. Dus als de cirkel bij een bacterie groter is als bij een andere dan is deze meer gevoelig.

Berichten: 2.035

Re: resistentie tegen antibiotica

Ik had altijd begrepen dat, zoals vraagsteller al zegt, je niet zomaar de straal van de cirkels van verschillende bacterie-stammen en verschillende antibiotica met elkaar mag vergelijken.... verschillende bacterien hebben verschillende groeisnelheden, en e.e.a. is bovendien afhankelijk van de precieze samenstelling (dichtheid/dikte van het medium etc) van de voedingsbodem.....

Ook blijf ik er op hameren dat "gevoeligheid" en "resistentie" (nu ook door Roy door elkaar heen gebruikt!) twee verschillende begrippen zijn: "gevoeligheid" is een generieke eigenschap van een bacterie-soort, "resistentie" is iets dat wordt opgebouwd door actieve veranderingen in een bacterie!! 8-)

Re: resistentie tegen antibiotica

Gevoeligheid en resistentie zijn 2 begrippen die dezelfde lading dekken alleen diametraal gedefinieerd dwz 100% gevoeligheid = 0% resistentie en omgekeerd.

Resistensie(gevoeligheid) kan zowel erfelijk als verworven zijn.

Zie volgende link.

http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/resistentie.htm

Berichten: 2.035

Re: resistentie tegen antibiotica

Bij bacterien en schimmels praat men vaak pas van "resistentie" als het een ontwikkelde ongevoeligheid is (zie bijv. hier)... maar goed, het blijft een kwestie van definitie.... 8-)

Berichten: 89

Re: resistentie tegen antibiotica

The Herminator schreef: Omtrek en straal van een cirkel zijn direct aan elkaar gerelateerd, dus dat helpt niet! De "inhoud" kan ook niet, want een platte cirkel heeft geen inhoud....

Als je alleen maar medium-platen mag gebruiken, ben ik bang dat je snel klaar bent... zoals je al zegt, je kan de verschillende stammen niet zo erg makkelijk met elkaar vergelijken! 8-)

Afbeelding
ok.. ik bedoel de oppervlakte van de cirkel...

maar zou ik dan wel kunnen vergelijken tussen de verschillende antibiotica (4)... (en dan dus niet tussen de verschillende bacteriën)

want ik wil wel een soort van resultaat eruit krijgen...

en over dat uitstrijken over de platen:

we hebben een kolonie eerst 3 tot 4 uur in een glucose oplossing gedaan en vervolgens pas uitgestreken en de antibiotica aangebracht..

Berichten: 161

Re: resistentie tegen antibiotica

Volgens mij moet je om de effectiviteit aan te tonen verschillende concentraties van de antibiotica maken (telkens met b.v. een factor 10 er tussen) dus 0,1 M, 0,01 M 0,001M etc) en dan kijken wanneer er geen doding/remming meer plaats vindt. Om het verschil tussen doding en remming te bepalen moet je de 'dode' bacterien opnieuw opkweken...bij geen nieuwe groei zijn ze dood. Zo kan je minimale effectieve conc. bepalen (MIC).

Het is trouwens mogelijk dat verschillende bacterien verschillend reageren op antibiotica. Zie ook de aanbevolen site van de 'big' herminator enige tijd geleden.

Berichten: 2.035

Re: resistentie tegen antibiotica

Hier dus! 8-)

Berichten: 211

Re: resistentie tegen antibiotica

Hey

Een vraagje voor resistogram:

ik heb de remzone voor E. coli gemeten

voor dettol onverdund: 34 mm

Voor dettol verdund: 16 mm

voor isobetadine: 6 mm

Voor dettol (zeep) : 4 mm

voor lugol: 6 mm

voor kristalviolet: 24 mm

Nu moet ik dat vgl met de determinantietabel (resistent, intermediar en gevoeligheid)

DETERMINATIETABEL:

resistent:

voor dettol onverdund: ≤12 mm

Voor dettol verdund: ≤13 mm

voor isobetadine: ≤12 mm

Voor dettol (zeep) : ≤14 mm

voor lugol: ≤16 mm

voor kristalviolet: ≤14 mm

Intermediar:

voor dettol onverdund: 13-17 mm

Voor dettol verdund: 14-22mm

voor isobetadine: 13-14mm

Voor dettol (zeep) : geen

voor lugol: 17-19 mm

voor kristalviolet: 15-18 mm

gevoeligheid:

voor dettol onverdund: ≥18 mm

Voor dettol verdund: ≥23 mm

voor isobetadine: ≥15 mm

Voor dettol (zeep) : geen

voor lugol: ≥20 mm

voor kristalviolet: ≥19 mm

Nu is mijn vraag hoe moet ik dat interpreteren met de determinatietabel? Ik weet écht niet hoe je aan moet beginnen.

Kan iemand mij helpen?

Reageer