1tje voor de kenners: Domino effect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

1tje voor de kenners: Domino effect

Op dit moment zit ik met een vraagstuk waar ik helaas, ook naar veel zoeken, zelf het antwoord niet op kan vinden. Dit is mijn eerste post, en dat is ongelukkig, want de situatie is nog niet eerder voorgekomen, hier een bericht te moeten posten. Anoniem meelezen gaf vaak al wel uitkomst. Dessalniettemin, hoop ik dat iemand mijn punt van verlichting kan wezen in deze:

Ik maak op dit moment een verbeterplan voor een Gemeente die twijfels heeft m.b.t. een rampenbestrijdingsplan van een in die gemeente gelegen zgn. risico (BRZO) bedrijf.

Het bedrijf is een zeer groot bedrijf waar op ZEER grote schaal spuitbussen worden geassembleerd en gevuld. De volgende activiteiten vinden hier plaats:

Van omzetten van vloeistof naar gas, opvullen en opslag en transport vinden hier allemaal plaats.

Nu is er een scenario opgezet, en de grote vraag van mij is nu, wat zijn de risico's m.b.t. een mogelijk domino effect dat kan optreden m.b.t. de volgende chemische stoffen (reacties) Bijvoorbeeld door blussen met veel water, hoge (of lage) omgevingtemperatuur, of het in contact komen met andere stoffen.

De volgende stoffen zijn op grote schaal aanwezig:

- terpentine

- MEK

- ethylacetaat

- butylacetaat

- tolueen

- isobutylacetaat

- benzine

In vloeistof verdichte vorm:

- propaan

- butaan

- DME

Iemand een vermoeden wat voor risico's er op kunnen treden bij een brand?

Berichten: 173

Re: 1tje voor de kenners: Domino effect

Je zou eens kunnen kijken op de MSDS van deze stoffen, daar staat ook welke stoffen niet samen gaan b.v. Op de site van arcos of chemexper kun je de MSDS vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 1tje voor de kenners: Domino effect

De MSDS is primair voor het werken met deze stoffen. Voor de opslag hiervan, met name in bulkhoeveelheden, heb je hier toch iets minder aan. Ze zijn allen licht ontvlambaar, maar kunnen eigenlijk gewoon samen gaan. Ze zullen elkaars effect niet vergroten. Het gevaar kan wel met oxidatoren (brandversnellers) groter worden, maar volgens jouw info zijn deze niet aanwezig.Voor het blussen van licht-ontvlambare vloeistoffen gelden de 'normale regels' oftewel dit doe je niet met water, maar met blusschuim.

Voor de opslag van chemicalien zijn er normen opgesteld. Bijvoorbeeld PGS-15. Welke normen gehanteerd moeten worden voor de opslag van de bij het bedrijf gebruikte hoeveelheden zou je na moeten zoeken. Enkel een inspectie (brandweer of arbeidsinspectie) zou kunnen uitmaken of er aan de normen wordt voldaan. Dat kan niet zomaar hier vanaf het forum op basis van de door jou gegeven informatie.

Re: 1tje voor de kenners: Domino effect

Gezien je vraagstelling neem ik aan dat in een kleine gemeente werkt die niet beschikt over een grote milieudienst en ik zou je aanraden om kontakt te zoeken met een grote milieudienst zoals bv de DCMR in het rijnmondgebied en advies te vragen over deze problematiek.

Opslagnormen zoals genoemt door DrQuico is een oplossing voor een deel van het probleem maar een risicoanalyse voor de combinatie van chemicalieen vraagt specifieke kennis die je alleen aantreft bij grote ingenieursburo's ed.

Berichten: 219

Re: 1tje voor de kenners: Domino effect

Toevallig een verffabriek met al die solventen?? Welke plaats is 't eigenlijk als ik mag vragen? 8-)

Reageer