lachgas

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 385

lachgas

In slagroomspuiten zit als drijfgas lachgas (E942). Dat dan wel onder druk, wat iets minder pretting is. Ik las laatst ook iets over een reactie met aluminium & lachgas. Wat houdt die reactie precies in?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lachgas

Lachgas is een bron van zuurstof. Het zuurstofgehalte is iets hoger dan in lucht (een derde in plaats van een vijfde). Bij AAS wordt het soms gebruikt om een wat hetere vlam te maken dan bij verbranding met lucht, en wat minder heet dan met zuivere zuurstof.

Berichten: 448

Re: lachgas

2 Al + 3 N2O --> Al2O3 + 3N2

4 Al + 2N2O --> 4 AlN + O2

Berichten: 2.035

Re: lachgas

Deze reacties treden in ieder geval niet op onder "normale" omstandigheden.....

links:

Lachgas info

Wiki (nl)

Wiki (eng)

Berichten: 448

Re: lachgas

Ik spreek van de verbranding van aluminiumpoeder in een atmosfeer van lachgas.

Ik heb deze reacties uit een boek, alleen stonden ze daar met magnesium als metaal.

Berichten: 2.035

Re: lachgas

Duidelijk.... laten we maar even afwachten wat vraagsteller precies wil weten dan! 8-)

Berichten: 385

Re: lachgas

Valt er een leuk proefje te doen met lachgas? Hier http://www.lenntech.com/Luchtzuivering/Luc...ing/lachgas.htm staat namelijk dat het met aardig wat stoffen reageert.

Berichten: 2.035

Re: lachgas

De meeste in dat lijstje genoemde stoffen zijn zeer reactief, en reageren dus met heel wat meer dan alleen met lachgas! Bovendien zie je dat er ook temperaturen van boven de 300°C genoemd worden.....

Tenslotte: in diverse stukjes erover op het internet (en uit het feit dat het, bij inademing, gebruikt wordt als sedatiemiddel) zie je al dat het zonder schade ingademd kan worden! 8-)

Berichten: 3.145

Re: lachgas

Lachgas is eigenlijk net als lucht (zuurstof in de lucht). Potentieel zeer reactief, en in staat om veel energie te leveren, maar onder normale druk en kamertemperatuur is het opvallend inert. Juist om die laatste reden en omdat het nauwelijks een bijsmaak toevoegt wordt het veel als drijfgas toegepast bij voedingswaren (in het bijzonder inderdaad bij slagroom).

Als je de temperatuur verhoogt naar een paar honderd graden celsius, dan wordt lachgas ineens heel reactief, net zoals de zuurstof uit de lucht.

Ik zie zo niet een echt interessante proef, die je kunt doen met lachgas, zonder dat er vuur aan te pas komt. Met een brandend iets kun je een iets fellere vlam krijgen door het in puur lachgas te houden, maar echt spectaculair is het niet.

Berichten: 219

Re: lachgas

Ik weet wel dat de Mythbusters het ooit in combinatie met iets brandbaars hebben gebruikt als raketbrandstof. Maar dat is thuis gelukkig praktisch niet haalbaar uit een slagroom bus.

Berichten: 448

Re: lachgas

In mens en wetenschap stond er eens een artikel over reacties met N2O. Een proefje was de verbranding van Mg in een atmosfeer van N2O.

Berichten: 2.035

Re: lachgas

Ik denk dat het inmiddels voor Yochem duidelijk is dat alle "leuke" proefjes met lachgas niet eenvoudig uit te voeren zijn!

Wat ik bij mijn zoektocht op internet wel tegen kwam is een proefje wat je gewoon met de navul-capsules voor slagroomspuiten kan uitvoeren..... maar dat valt in de categorie "verdovende middelen", dus dat ga je zelf maar opzoeken :oops:

Berichten: 385

Re: lachgas

Is lachgas goed oplosbaar in warm / koud water? Kan lachgas worden omgezet in ander stikstofoxides, waar je misschien wel wat mee kunt? Dan is het misschien toch nog ergens nuttig voor.

Berichten: 2.035

Re: lachgas

Hoezo is het "niet nuttig" dan? Je hebt al een paar zeer nuttige eigenschappen van lachgas (verdovingsmiddel, drijfgas) gezien? :oops:

Berichten: 385

Re: lachgas

Als drijfgas en verdovingsmiddel heb ik er niet zo veel aan. Voor die toepassing is het zeker wel nuttig, maar niet voor mij. Dus eigenlijk wil ik er wat mee kunnen.

Reageer