Scheikunde een softe beta?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 99

Scheikunde een softe beta?!

Ik kreeg een tijdje geleden een stuk onder ogen van de studiebegeleider, waarin stond dat scheikunde en biologie tot de ''softe betavakken'' gerekend worden.

Volgens het artikel waren studenten wis- en natuurkunde de echte beta's in dit land.

Ikzelf kan wel begrijpen dat biologie een softe betastudie is, maar volgens mij is scheikunde toch echt 100% beta!

Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Scheikunde een softe beta?!

Is dit zo belangrijk?

Ik vind gevoelsmatig dat je binnen de scheikunde zuiver bêta- en zuivere alfa-functies hebt. Een procesoperator is voor mij bêta. Zelf schrijf ik veel rapporten over experimenten en literatuuronderzoek en dat vind ik iets mee alfa.

Hoe dan ook, voor mij is scheikunde nog steeds het einde. En dus is het eigenlijk omega.

Marjanne

Berichten: 2.035

Re: Scheikunde een softe beta?!

Ik denk dat scheikunde juist het beta-vak is waar wiskunde, natuurkunde en biologie gecombineerd worden, dus KEIHARD beta! 8-)

Berichten: 1

Re: Scheikunde een softe beta?!

ja ik denk t ook, ik vind scheikunde juist het lastigste beta vak, zeker qua toetsen.

Natuurkunde is juist heel makkelijk 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Scheikunde een softe beta?!

Jij bent vast een hele echte bêta, baroccus.. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Scheikunde een softe beta?!

En dit vraag je op een chemie forum. Alle mensen hier vinden vast dat we allemaal behoorlijk beta bezig zijn. Voor chemie heb je echt wel beta ondergrond nodig om de logica in de chemie goed te kunnen volgen.

MvG ron

Berichten: 2.035

Re: Scheikunde een softe beta?!

Exact!

Om bijv. ook maar iets van quantummechanica te kunnen snappen zal je niet-lineaire algebra onder de knie moeten hebben, om fysische chemie te begrijpen is een stevige natuurkundige achtergrond nodig enz enz enz! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde een softe beta?!

Alle dingen hebben twee kanten. Zeker heb je voor delen van de scheikunde heel harde betakennis van wiskunde en natuurkunde nodig. Maar voor andere stukken van de chemie kun je echt niet zonder een beetje begrip van biologie. Dit multi-disciplinaire aspect van ons vak kun je gekscherend "zachte beta" noemen. Aan die term kun je aanstoot nemen, maar je kunt het ook een eer vinden: in tegenstelling tot de wiskunde en 80% van de fysica heeft het grootste deel van de chemie direct praktische toepassing!

Berichten: 2.035

Re: Scheikunde een softe beta?!

in tegenstelling tot de wiskunde en 80% van de fysica heeft het grootste deel van de chemie direct praktische toepassing!
Wiskunde -> Frontier orbitals -> reactiviteit!

Ook de "harde" beta-kant van de chemie heeft vrij direkte toepassingen! :oops:

Gesloten