Springen naar inhoud

[scheikunde] Calciumcarbonaat

• Log in om te kunnen reageren

Erica

Erica

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 11:48

Voor school moet ik een onderzoek doen naar een stof die hetzelfde effect vertoont als calciumcarbonaat in hard water.
Nou vroeg ik me af of die stof ook reageert met een zuur..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2006 - 11:53

Of die stof ook reageert met een zuur hangt af van welk effect van calciumcarbonaat in hard water je bedoelt.
Om welk effect gaat het?
En moet je dan een stof zoeken die datzelfde effect vertoont? Of is de stof al gegeven en moet je de vraag beantwootden of deze stof datzelfde effect vertoont?

Kortom..., je moet iets meer vertellen wat je precies wilt.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2006 - 11:58

Ik zou zeggen: pak magnesiumcarbonaat, dat doet nagenoeg hetzelfde: lost op in een sterk zuur, onder vorming van een magnesiumzout, koolstofdioxide en water.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2006 - 15:30

Ik vraag mij af hoe deze vraag bij Erica gekomen is. Gaf haar docent haar deze vraag op een briefje of was het een mondelinge opdracht die ze later zelf heeft opgeschreven?
Vast staat dat hard water helemaal geen calciumcarbonaat of kalk bevat maar calciumwaterstofcarbonaat Ca(HCO3)2 (tijdelijke hardheid) en (een beetje) calciumsulfaat,
ook wel gips genoemd, (blijvende hardheid) en magnesiumsulfaat. Zo staat het in alle scheikundeleerboeken op school.
De hardheid van water wordt meestal in verband gebracht met de vorming van de z.g. kalkzeep bij het wassen en ook met de kalkvorming tijdens het koken van water. Hieraan kan weer gekoppeld worden de kalkafzetting aan electrische verwarmingselementen. Verder het verhaal over de waterontharding met chelerende stoffen of met ionenwisselaars.
Kortom, over dit onderwerp kan een scholier heel goed een belangrijk en interessant werkstuk maken. Maar hoe komt het toch dat Erica met zo'n knullig geformuleerde opdracht zit waar ze verder niets mee kan?

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 03 juli 2006 - 16:07

Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures