covalente en ionische binding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

covalente en ionische binding

ik weet wel wat een covalente en een ionische binding zijn, maar snap niet hoe die 2 bindingen in 1 verbinding kunnen voorkomen zoals bvb in

1) Ca(OH)[/SUB]

2)Sr(NO3)2

3) KClO

4)Mg(ClO3)[/SUB]

5)Al(SO4)3
Everyone is wise until he speaks

Berichten: 165

Re: covalente en ionische binding

Een covalente binding is eigenlijk een gewone atoombinding waarbij er electronen gedeeld worden. Bij een ion-binding gaat een electron zodanig verschuiven dat de lading bij het ene atoom kan beschouwd worden en dat het andere atoom dus eigenlijk een lading te weinig heeft. (om toch nog maar eens kort en heel eenvoudig het verschil aan te duiden)

Bij een eenvoudige molecule bestaande uit 2 atomen (zoals NaCl) die ionen bevat, is het eenvoudig. Het electron van Na verschuift naar Cl en je krijgt:

Na+ en Cl-

Bij een molecule die uit meerdere atomen is opgebouwd en ionen bevat, kunnen naast de ionen-binding ook covalente bindingen voorkomen:

vb:

NaOH

Na+ en OH- , dus 2 ionen , maar in het OH-ion heb je natuurlijk wel de gewone covalente binding tussen O en H , want daar worden de electronen gewoon gedeeld.

Dit geldt natuurlijk niet voor alle moleculen die uit meerder atomen bestaan. Voorbeeld van CaCl2 :

Ca2+ en 2 maal Cl-

Er valt nog wel meer over te zeggen, maar ik weet niet hoever je wil gaan hierin. Gezien je chemlevel is dit misschien genoeg ?

Berichten: 448

Re: covalente en ionische binding

Bekijk elke binding in uw molecule apart. Bij voorbeeld 1 is de binding tussen O en H een covalente binding en de binding tussen Ca en O een ionbinding.

Berichten: 16

Re: covalente en ionische binding

ah zo. Nu snap ik het, ik was het veel te ver aan het zoeken..

bedankt

véronique Afbeelding
Everyone is wise until he speaks

Reageer