Simpel(!) zwembad schoonhouden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Simpel(!) zwembad schoonhouden

Hallo,

Dit is m'n eerste post op dit forum en ik weet eigenlijk niet eens of ik deze vraag onder het goede deel van het forum gesteld heb. Maar mijn vraag is de volgende:

Hoe kan ik ons zwembad(Inhoud 7 kuub) vrijhouden van algengroei met alleen maar bleekwater?

De reden dat ik dat vraag is dat ik de voorgeschreven chloortabletten erg prijzig vind(ik zag ze vanaf 20 euro en een fles bleek kost maar 50 cent ofzo)

Ik heb op het forum al gelezen dat de werkzame stof van bleek natriumhypochloriet (NaClO) is en dat dat in een voldoende zure (pH<7,5) waterige oplossing Cl2 vormt, de werkzame stof tegen algen e.d.

Bij een te lage pH waarde zou er juist weer teveel chloorgas vrijkomen wat ook schadelijk is.

Ik heb alleen geen pH strookjes en wil eigenlijk het hele probleem zo low tech mogelijk oplossen. Ik heb al gehoord dat je met stukjes rode kool pH-waarden kunt meten maar het lijkt me dat dat niet nauwkeurig genoeg is.

Kan ik ervan uitgaan dat gewoon kraanwater uit de omgeving van Enschede waar niet veel in geplast wordt(allemaal jong volwassenen) een pH waarde heeft van ongeveer 7?

En kan ik ook gewoon zoveel bleek toevoegen (onder constant roeren natuurlijk) terwijl ik op mij neus vertrouw en wacht tot het ongeveer net zo ruikt als in een zwembad? Of hebben jullie een beter idee hoe ik heel low tech met het liefst alleen bleek m'n zwembad algenvrij houd?

Alvast bedankt als je de tijd neemt een reactie te plaatsen!

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Ik ben geen kenner, maar als je me even vertelt waar je woont kan ik voorkomen dat ik per ongeluk ooit in je zwembad val! Ik wil daar niets mee te maken hebben.

7 kuub water kost rond 20 euro tegenwoordig. Wat is je gezondheid je verder waard?

Berichten: 3

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Volgens mij lijkt het je nogal onveilig. Zou je me kunnen zeggen waarom(Je hebt gezien je chemlevel veel kennis in huis)?

Verder kost water volgens wikipedia (in 2004) per kuub 1,36 euro. Als ik het door de zon laat verwarmen, valt de prijs wel mee. Temeer aangezien onze huisbaas deze kosten op zich neemt :oops:

Berichten: 915

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Een pot chloortabletten kost, volgens jou dan, ongeveer 20€, maar reken dan wel dat je d'r wel een tijdje mee toekomt (zeker 1 hele (Belgische/Nederlandse) zomer)

Berichten: 278

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Hmm, ik weet dat ze bij drinkwater bleekpuntschlorering toepassen:

Cl2 + H2O ↔ HOCl + HCl

HOCl = bleekwater; oxidatiemiddel, desinfecterend, zwak zuur

Als het dus te zuur is gaat het evenwicht naar links en krijg je Cl2, dat wil je ook niet....

Verder als er organische materiaal in je zwembad zit:

HOCL + NH3 ↔ NH2Cl + H2O

HOCL + NH2Cl ↔ NHCl2 + H2O

HOCL + NHCl2 ↔ NCl3 + H2O

NCl3 zal niet veel gevormd worden, want NH2CL reageerd met NH2Cl

NH2Cl + NH2Cl ↔ N2 + HCl

Wanneer je dus begint met HOCl toevoegen zal je chloor toenemen, op een gegeven moment krijg je

NH2Cl + NHCl2 ↔ N2 + HCl

en neemt je chloor af, tot een ondergrens

Dit is het breekpunt waar dus een minimale hoeveelheid van NHCl2 en NH2Cl + een resthoeveelheid aan desinfecterende stof aanwezig is. Hier is dus je optimale punt: zo min mogelijk chloor en toch desinfecterend, dus zo min mogelijk algengroei

wanneer je doorgaat met toevoegen zal er vrij chloor vrijkomen...

kortom koop die pillen!!

Berichten: 3

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

BEdankt voor jullie reacties! IK zie alleen nog niet wat het verschil is tussen bleekwater en de pillen, behalve dat de pillen langzaam afbreken. Bevatten die pillen/geven die pillen, geen HOCl af?

Berichten: 2.035

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Wat ik doe met mijn vijver: beetje bij beetje bleekmiddel toevoegen tot ik zie dat de algen verdwijnen... en dat gebeurt echt a la minute, dus er is blijkbaar een nauw afgebakende concentratie waar ze niet tegen kunnen! Bij deze concentratie ruik je overigens nog niets van de bleek, dus de hoeveelheid valt wel mee! 8-[

De vijver blijft na zo'n "behandeling" ongeveer een jaar algenvrij..... wat de pH van de vijver is weet ik niet, maar hij is blijkbaar precies goed (zure regen?)....

W.b. het "gevaar": tot onze schrik ontdekten we dat onze 2 poezen de vijver als drinkbak gebruiken, en het heeft tot nu toe (5 jaar bezig met bleek) geen nadelige gevolgen voor ze gehad ;)

Enige nadeel: je moet wachten tot je de algen duidelijk ziet zitten! :oops:

Berichten: 3.145

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Die tabletten bevatten geen hypochloriet, maar trichloroisocyanuraat. Deze stof (formule is C3N3O3Cl3) lost heel langzaam op en geeft zijn chloor heel langzaam af:

C3N3O3Cl3 + H2O <---> C3N3O3HCl2 + HOCl

Deze reactie kan verder lopen, ook de tweede en derde Cl kunnen worden uitgewisseld met water. Uiteindelijk blijft C3N3O3H3 over, deze stof is isocyanuurzuur en is niet giftig.

Hypochloriet is nauwelijks geschikt voor een buitenbad, omdat hypochloriet wordt afgebroken door zonlicht. Dat is juist de kracht van die tabletten. Ze reageren langzaam met water, onder vorming van HOCl en dat HOCl doet dan zijn ontsmettende werk.

Ik zou dus die 20 euro maar gewoon uitgeven. Je kunt het spul in de vorm van 200 grams tabletten en in de vorm van 20 grams tabletten kopen. Ik zou dan gaan voor die laatste. Met jouw bad van 7 kuub kun je dan wel twee zomertjes vooruit met die tabletten lijkt mij. Je wilt dan toch niet gaan liggen rommelen met bleekwater of zo? Vaak zit er in bleekwater ook nog allerlei andere rommel (parfums, verdikkers). Je hebt ook geen flauw idee wat die allemaal doen met het water (en met je lichaam). Van die chloor tabletten is bekend dat het behoorlijk veilig is, en vrijwel alle buitenzwembaden maken er gebruik van.

Je hebt ook nog van die poeders voor een snel-behandeling. Die moet jij niet hebben. Dat is natrium dichloroisocyanuraat, NaC3N3O3Cl2. Deze stof doet het zelfde als trichloroisocyanuraat, het lost alleen heel goed en snel op in water. Vaak wordt dat gebruikt om een eerste start te maken met een zwembad, en daarna doet men er dan langzaam oplossend trichloroisocyanuraat in. Als jij echter begonnen bent met schoon leidingwater, dan zou ik me daar niet druk om maken en gewoon beginnen met die tabletten.

Berichten: 127

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Wat ik doe met mijn vijver: beetje bij beetje bleekmiddel toevoegen tot ik zie dat de algen verdwijnen...
Ik hoop dat je er geen vissen in hebt zitten 8-[

Of zijn die er inmiddels aan gewend :oops:

Jdeketel

Berichten: 1.122

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

De goudvissen zullen hun naam iig geen eer meer aan doen..... :oops:

Berichten: 2.035

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Zowel de vissen als de katten floreren als nooit tevoren (en geven licht in het donker! :oops: )....

Berichten: 1

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Hier een reactie van een leek die toevallig over dit forum struikelde...

Wij hebben dus ook zo'n zwembad met een inhoud van iets meer dan 2 kuub water.

Ik heb dus van die chloortabletten gekocht en op zich zie je inderdaad wel dat ze werken. Echter op de doos waar ze in zitten staat een nogal (voor deze leek) ingewikkeld verhaal over de chloorafgifte en ander spul (cyanuurzuur) wat er in die tabletten zit.

Er staat wel op dat je een bepaalde grens van dat (cyanuurzuur) niet mag overschrijden nl. max 5 mg/liter.

Er staat niets beschreven hoeveel tabletten je in dat water moet gooien om het algenvrij te houden. Ik weet wel dat 1 tablet niet helpt. Het zijn 20 grams tabletten.

Kan iemand mij vertellen hoeveel tabletten ik moet/mag gebruiken en wat het maximum is voordat we er niet meer in kunnen/mogen zwemmen?

Alvast heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

Vreemd dat de hoeveelheid die je nodig hebt niet op de verpakking staat. Maar het lijkt mij dat wanneer je de hoeveelheid met bijvoorbeeld een halve tablet per keer verhoogt totdat de algen verdwijnen je zeker nog in de veilige zone zal zitten.

Zou je anders het letterlijke verhaal van de verpakking hier kunnen posten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

DrQuico schreef: Vreemd dat de hoeveelheid die je nodig hebt niet op de verpakking staat. Maar het lijkt mij dat wanneer je de hoeveelheid met bijvoorbeeld een halve tablet per keer verhoogt totdat de algen verdwijnen je zeker nog in de veilige zone zal zitten.

Zou je anders het letterlijke verhaal van de verpakking hier kunnen posten?
Jep als er echt niks op de verpakking staat, lijkt ook mij de trial-and-error (error houdt hier dus in dat de algen er nog zijn :oops: ) de beste manier.

Berichten: 2

Re: Simpel(!) zwembad schoonhouden

weet er iemand iets over het gebruik van kopersulfaat als algenverdelger in zwembaden

Gesloten