verdunnen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

verdunnen

helowa,

ik heb een practicum exame vandaag ;) en ik heb een paar vbvragen waar ik niet direct weet hoe ik moet beginnen. aaaaaaaaahh :oops:

[/I]1mg/ml Orang G in trisbuffer

het finaal volume is 100ml

? mg orange G

? procent (m/v) orange G

? welk glaswerk word hier het beste dan gebruikt

-------------------

de werkoplossing van orange G (zie hierboven) van 20μg/ml

? hoeveel keer verdunnen

verdunningsreeks Opl A 16μg/ml

B 12μg/ml

C 8μg/ml

D 4μg/ml

--------------------------------------------

ik ben zo f* zenuwachtig dervoor ma ik doe biomedische en da is nie echt gericht op practica"s ma nu ineenkeer krijgen we wel een exame pftt 8-[ majoa hopelijk kan iemand mij zo snel mogelijk helpe!!!

adios x

Berichten: 165

Re: verdunnen

Bedoel je dat je een oplossing hebt van 1mg/ml Orange G ? Dan hoef je helemaal niet naar het oplosmiddel te kijken als je je concentratie al hebt.

Vraag 1:

Stel jezelf de volgende vragen: Hoeveel mg Orange G zit er in 1ml oplossing? (staat bovenaan) Als je dan 100ml oplossing hebt, hoeveel Orange G heb je dan?

Vraag 2:

Een %(m/v) druk je altijd uit op een totaal volume van 100 (bijv. g/100ml)

50%(m/v) van een oplossing is dus 50 g opgelost in 100 ml oplosmiddel (hier dus trisbuffer)

%(m/v) betekent: hoeveel gram is er opgelost op een totaal volume van 100 ml (dat haal je dus uit je antwoord van vraag 1)

Vraag 3:

Hiervoor moet je kijken naar de beduidende cijfers die gevraagd zijn. Bij jou staat er 100 ml , dus geen cijfers na de komma.

Als ik me goed herinner dan zijn dit ongeveer de nauwkeurigheden van enkele stukken glaswerk:

maatcilinder: tot op 1ml nauwkeurig

pitpet: tot op 0.1 ml nauwkeurig

maatkolf: tot op 0.01 ml nauwkeurig

Aan jou de keuze ...

___________________________________________

Verdunningsreeksen stel je best op met volgende formule:

V1 x C1 = V2 x C2

waarbij:

V1 : volume beginoplossing

C1 : concentratie beginoplossing

tip: schrijf eenheden bij de cijfers in deze formules, zodat je zeker weet dat je geen factor 10,100,1000,... mist

Berichten: 4

Re: verdunnen

hoi hoi,,

ja da wist ik wel allemaal ongeveer maar voor de verdunningsreeks moet je met een oplossing werken van 20microg/ml...maar hoeveel ml moet ik dan uiteindelijk hebben.. en dan die verdunningsreeks..opl.A mag enkel 16microgram bevatte hoe doe je dat dan...

Berichten: 4

Re: verdunnen

och jemig vergeet je ook nog effe te bedanke voor je reactie :oops:

Berichten: 4

Re: verdunnen

dammed kbdoel *vergeet IK je nog ...* 8-[

ochjah khem vorige weke volle bak exames gehad en gister ook nog ne hele dag exame moete make in bxl dus njah,,veel hebk nie kunne doen voor dit practicagedoe..maar dit is echt wel f* want we hbb zo een paar oplossingen moete maken int begin vant jaar en veel gewerkt met fotometer enzo,,ma geen verdunningen enzo lalalllaaa :oops: zit ik hier effe een potje te klage..nou bedankt en kgan es door naar den unif ,,yeah..om lekker te buize Afbeelding

adios x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verdunnen

Er zit een leuk knopje, genaamd edit bij elk van je getypte berichten (hint? :oops: )

Berichten: 59

Re: verdunnen

ik ben zo f* zenuwachtig dervoor ma ik doe biomedische en da is nie echt gericht op practica"s ma nu ineenkeer krijgen we wel een exame pftt  majoa hopelijk kan iemand mij zo snel mogelijk helpe!!!


Wat is er met het Nederlands aan de hand? :oops:

Berichten: 1.122

Re: verdunnen

virgata schreef: dammed kbdoel *vergeet IK je nog ...* 8-[

ochjah khem vorige weke volle bak exames gehad en gister ook nog ne hele dag exame moete make in bxl dus njah,,veel hebk nie kunne doen voor dit practicagedoe..maar dit is echt wel f* want we hbb zo een paar oplossingen moete maken int begin vant jaar en veel gewerkt met fotometer enzo,,ma geen verdunningen enzo lalalllaaa :oops: zit ik hier effe een potje te klage..nou bedankt en kgan es door naar den unif ,,yeah..om lekker te buize Afbeelding

adios x
Wattuh?

pfffff, k d8 ff d@ t Russies was........

maar w8 = ff; k "b ff naged8 en k zie da t Nederlands = joh!

Alle gekheid op een stokje: Als je wilt dat de foumleden je goed begrijpen en je kunnen helpen dan is het een goed idee om duidelijk Nederlands te schrijven.

Het is zó moeilijk te begrijpen wat hierboven staat dat sommige mensen waarschijnlijk de moeite niet nemen om het te lezen en daardoor mis je hulp.

Grtz

Bas

Reageer