Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Kan iemand me helpen. . Wij doen een vetzuur analyse m.b.v. ionchromatografie en hebben last van carbonaat. De vetzuren die we analyseren zijn de vetzuren van azijnzuur, propionzuur en boterzuur. De monster zijn bacteriologische monsters.

Het probleem is storing carbonaat. Dit is in werkelijkheid CO2 die door de supressievloeistof wordt om gezet in CO3. Dit kan op 3 manieren in het systeem komen:

1: door het eluens (50mM H2SO4)

2: door het monster

3: door de supressievloeistof (Milli-Q water en 50mM LiCl)

De derde is het meest onwaarschijnlijkst en de eerste de meest waarschijnlijke.

De carbonaatpiek valt samen met die van propionzuur. De resoluties zijn:

azijzuur -> propionzuur = 2.73

propionzuur -> carbonaat = 1.13

carbonaat -> boterzuur = 1.25

propionzuur -> boterzuur = 2.62

Wat moet er gedaan worden: het carbonaat (lees CO2) eruit halen of er voor zorgen dat de resolutie groter wordt.

Weet iemand hoe ik die kan oplossen??

Bij voorbaat dank.

Grt,

Dirk Ane

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.399

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Wanneer het in je monster zit, wat ik denk dan zou ik het volgende doen. Pobeer een c18 SPE methode bij lage pH, je analiet blijft dan op de kolom achter en het carbonaat ion zal door stromen.

Als het in de mobiele fase zit, zou je het weg kunnen autozero-en.

Berichten: 1.122

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Kun je niet simpelweg je monster etc. ontluchten? Als je je CO2 verwijderd dan ben je je probleem toch kwijt?

Berichten: 6

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Als het in de mobiele fase zit, zou je het weg kunnen autozero-en.
Dit is jammer genoeg niet mogelijk, omdat de piek vlak achter die van propionzuur zit.

Wat SPE betreft zal ik eens bekijken hou dat wil.
Kun je niet simpelweg je monster etc. ontluchten
Het gaat hier om enkele ml, dus dat gaat niet zo gemakkelijk. Maar kan het wellicht eens proberen.

Bedankt voor het meedenken, als het niet werkt dan horen jullie het wel.

Grt,

Dirk Ane

Berichten: 1.122

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Kun je niet simpelweg je monster etc. ontluchten
Het gaat hier om enkele ml, dus dat gaat niet zo gemakkelijk. Maar kan het wellicht eens proberen.
Gaat dat niet juist veel makkelijker dan grote hoeveelheden ontluchten?

Ook een 1mL vial kun je (in een rekje) in een ultrasoon bad zetten. Of je verbindt de (N2)gaskraan via een slangetje met een glazen pasteurspipet. De pipet hang je vervolgens in je vial met monster. Dan laat je een paar minuten lang stikstof door je monster bubbelen waarmee je het ontgast. Al zal een ultrasoon bad beter werken.

succes.

Bas

Berichten: 2.399

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Napoleon1981 schreef:Als het in de mobiele fase zit, zou je het weg kunnen autozero-en.
Dit is jammer genoeg niet mogelijk, omdat de piek vlak achter die van propionzuur zit.

Wat SPE betreft zal ik eens bekijken hou dat wil.
Kun je niet simpelweg je monster etc. ontluchten
Het gaat hier om enkele ml, dus dat gaat niet zo gemakkelijk. Maar kan het wellicht eens proberen.

Bedankt voor het meedenken, als het niet werkt dan horen jullie het wel.

Grt,

Dirk Ane
Als het een piek vormt is het dus niet in de mobiele fase aanwezig omdat dit signaal dan continue aanwezig is en geen piek zal geven (resultaat is een verhoogde baseline).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Als het een piek vormt is het dus niet in de mobiele fase aanwezig omdat dit signaal dan continue aanwezig is en geen piek zal geven (resultaat is een verhoogde baseline).
Dit klopt. En volgens mij kan het dan ook niet in de suppressievloiestof zitten; daar geldt hetzelfde voor.

Ergo.., het moet dus in het monster zitten.

Je eluens bestaat uit 50 mM zwavelzuur. Dat is toch wel een pH van ehh..., tussen 2 en 3. Toch???

Dan zet carbonaat toch om naar CO2. Dat meld je ook wel, maar wat ik niet snap is dat koolzuurgas door een LiCl-oplossing wordt omgezet naar carbonaat :oops:

Is het wel carbonaat waar je last van hebt?

Berichten: 1.153

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Marjanne schreef:

Ergo.., het moet dus in het monster zitten.
Dit hoeft echt niet. Je kan ook last hebben van secundaire adsorpie, waardoor er iets in je kolom stickt. En die stof komt er af; je krijgt een piek extra.

Wat gebruik je als detectie?

Hoe weet jij zeker dat het carbonaat is?

Berichten: 6

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

JeroenCV schreef:Wat gebruik je als detectie?

Hoe weet jij zeker dat het carbonaat is?
De detectie is o.b.v. geleidbaarheid.

Het is carbonaat, ten eerste omdat de leverancier heeft aangegeven dat er carbonaat gevormd kan worden en ten tweede doordat deze reactie plaatsvindt. Dit vindt plaats omdat de H+ wordt afgevangen door de supressievloeistof. (omdat het biologische monsters zijn is het goed mogelijk dat er CO2 in oplossing is)

CO2 + H2O <=> H2CO3 <=> H+ + HCO3- <=> 2H+ + CO32-.

Berichten: 2.399

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Als je een piek meet met electrochemische detectie, hoeft het echt nog niet meteen carbonaat te zijn hoor. Maargoed zoals ik al eerder aangaf, probeer eens c18 SPE. Carbonaat wordt hier niet door tegen gehouden.

Berichten: 278

Re: Probleem bij vetzuur analyse van vetzuren

Wat dacht je van een CRD (Carbonate Removal Device)

Te koop bij de firma Dionex (sorry voor de reclame)

Reageer