Springen naar inhoud

[magnetisme] hulp gevraagd berekenen gewichten.

• Log in om te kunnen reageren

mikehelder

mikehelder

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 13:47

Beste lezer,

Mijn naam is Mike van den Helder en zit in het derde jaar Commerciële Economie op de Hogeschool van Leiden.
Ik en een aantal medestudenten doen mee aan het projectvorm “Jong Ondernemen”. Dit houdt in dat studenten een “echt” product op de markt gaan brengen. Wij bevinden ons momenteel in de ontwerpfase van het product.
Wij hebben een product bedacht waarbij een magneet verwerkt is in porselein. Nu zitten we met een aantal vragen over de haalbaarheid van het product; -is het bijvoorbeeld überhaupt wel mogelijk om een magnetisch goed in porselein te verwerken? Zo ja, hoeveel van dat magnetisch goed is er nodig om het gewicht van een ander porselein product met magneten erin te kunnen optillen?
Ik ben nu nog een beetje vaag met het omschrijven van ons product maar dat komt omdat we denken dat ons product een succes gaat worden en niet willen dat het idee in handen valt van mogelijke concurrenten.
Omdat het berekenen van de gewichten buiten ons vakgebied ligt, zijn we op zoek naar personen die ons hierbij willen helpen. Voor ons is dit namelijk niet te doen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als iemand mij heel goed kan helpen, ben ik bereid ervoor te betalen.

Voor vragen: --geen email--
Met vriendelijke groet,
Mike van den Helder

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 14:12

Ik denk dat je je idee beter kan laten varen...
De curietemperatuur van een magnetisch materiaal is nogal van belang in zo'n geval. Voor ijzer ligt deze rond de 800 graden celcius.
Het bakken van porselein wordt meestal rond de 1000 graden celcius gedaan.
Zodra je magneet boven z'n curietemperatuur komt kun je de magneet als magneet afschrijven; je houdt een "waardeloos" stukje metaal over.
Sterkere magneten hebben vaak een lagere curietemperatuur.

Zie ook:
http://nl.wikipedia....urietemperatuur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porselein
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 15:05

Zou magnetiseerbaar ijzer na het bakken niet (opnieuw) permanent gemagnetiseerd kunnen worden?
Andere vraag, zou fijn ijzerpoeder verdeeld in de keramiek geenbetere oplossing zijn dan een blokje ijzer (gesteld dat na het bakken de magneetwerking hersteld kan worden)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2005 - 15:42

Zou magnetiseerbaar ijzer na het bakken niet (opnieuw) permanent gemagnetiseerd kunnen worden?

Ik denk alleen als deze zich tijdens het afkoelen in een magnetisch veld bevindt.

Andere vraag, zou fijn ijzerpoeder verdeeld in de keramiek geenbetere oplossing zijn dan een blokje ijzer (gesteld dat na het bakken de magneetwerking hersteld kan worden)?

Is ijzerpoeder te magnetiseren? En wat is het effect van heel veel kleine dipooltjes? Gaan die elkaar niet tegenwerken?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 16:33

Bart schreef:

En wat is het effect van heel veel kleine dipooltjes? Gaan die elkaar niet tegenwerken?

Als ze onbeweeglijk vastgebakken zitten in het keramiek, kunnen ze in een magnetisch veld toch allemaal gelijk gericht worden? Hoe verklaren we anders het gedrag van ijzervijlsel in het befaamde schoolproefje om magnetische veldlijnen zichtbaar te maken???
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2005 - 16:36

Als ze onbeweeglijk vastgebakken zitten in het keramiek, (..)

Ah, oke. Dat was een beetje mijn punt. Ik dacht dat je het ijzerpoeder los in het keramiek wilde doen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 17:00

Volgens mij moet dat wel te doen zijn, maar je moet het porcelein dan wel in een flink magneetveld brengen, om de weissgebiedjes te kunnen richten.
Ook nog eens opletten dat je geen weekijzer gebruikt enzo...
En het is nogal afhankelijk van de grootte van het gebruikte keramiek. Een magneetveld (in dit geval van een spoel voor het magnetiseren) zal immers met r^2 afnemen, tenzij je op een of andere manier een groot homogeen sterk magneetveld weet te produceren..
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 18:11

Dus we bakken in bijvoorbeeld 100 g porselein (volume gesteld op 200 mL) op een of andere manier bijvoorbeeld 40 g magnetiseerbaar ijzer in.

We stellen dat we dat kunnen magnetiseren alsof er niets gebeurt was (en waarom niet, hoe produceren we anders onze huidige permanente magneten, die vinden we toch ook niet kant en klaar? daar komt toch ook wel een hoogoven bij kijken?)

Wat zou dan van dat 'porseleinen' magneetje de kracht zijn? Hoe zwaar is het blokje weekijzer dat ik daarmee kan optillen in relatie tot de afstand tot het middelpunt van mijn 'porseleinen' magneetje? Die vraag moet simpel op te lossen zijn.

Chris777

Chris777

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 21:46

magnetisme neemt kwadratisch af met de afstand...
boem is stoppen... plons is water...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 22:02

moet dat niet net als geluid kubiek afnemen? Een magnetisch veld verspreidt zich toch niet alleen in een plat vlak?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2005 - 22:38

moet dat niet net als geluid kubiek afnemen? Een magnetisch veld verspreidt zich toch niet alleen in een plat vlak?

Ook de intensiteit van het geluid neemt af volgens 1/r², volgens mij.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2005 - 22:44

Ook de intensiteit van het geluid neemt af volgens 1/r²

is het niet met 1/4pi.gifr²?
het verspreidzich over een bol oppervlakte.
Maar als je gewoon een juiste consatante neemt (waar die 4pi.gif al in zit) dan moet het lukken

Het is iniedergeval wel omgekeerdevenredig met de afstand tot de bron ja.

verder klopt die 4pi.gif ook niet goed, want het verspreidzich niet over een geheel bol oppervlakte.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2005 - 22:48

Ja, maar ik doelde op de (omgekeerd) evenredigheid met r².
Die andere constanten komen idd van de oppervlakte van een boloppervlak.

Het is iniedergeval wel omgekeerdevenredig met de afstand tot de bron ja.

Met het kwadraat van die afstand dus :wink:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 november 2005 - 23:28

Jawel, ik vergiste mij... :roll: de golfenergie verdeelt zich niet over de bol, maar alleen over het golffront, het boloppervlak dus.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2005 - 23:32

Dat is inderdaad de verklaring 8)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures