Waar zuivere metalen kopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Waar zuivere metalen kopen

:oops: Kan iemand mij ook vertellen waar ik puur chroom, nikkel en rood koper kan krijgen voor het verchromen van kleine onderdelen. Ik kan dit niet op het internet vinden, en welk zuur kan ik het beste gebruiken i.p.v. azijn wat rustbuster zegt

Berichten: 3.145

Re: Waar zuivere metalen kopen

Je kunt zeer zuivere metalen kopen bij www.emovendo.net. Dit is een online bedrijfje, waar diverse elementen worden verkocht. De zuiverheid is zeer hoog, maar helaas wordt hierdoor voor bepaalde metalen de prijs ook wat aan de hoge kant.

Kijk maar eens op de site en klik dan linkboven op "elements". Zowel koper, nikkel als chroom zijn daar te vinden. Het koper en chroom zijn wel tamelijk duur, het nikkel lijkt mij zeer betaalbaar. Voor koper kun je volgens mij ook heel goed dikke maar goedkope luidsprekerkabel nemen. Dat is ook behoorlijk zuiver koper en je hebt al gauw een flink gewicht als je daar een paar meter van neemt.

Om de metalen op te lossen heb je voor chroom en nikkel zoutzuur nodig. Dat oplossen gaat echter niet bijzonder snel. Voor koper heb je matig geconcentreerd salpeterzuur nodig. Daarin lost koper snel op. Een mix van zoutzuur en waterstofperoxide is ook zeer geschikt om koper op te lossen. Dan moet je wel uitgaan van 30% zoutzuur en 30% waterstofperoxide. Je doet het koper in het zoutzuur en voegt iedere keer kleine beetjes waterstofperoxide toe, tot alle koper is opgelost.

Het oplossen van de metalen moet echt in een zuurkast, of buiten. Er komen de nodige onplezierige en giftige gassen vrij.

Berichten: 1.379

Re: Waar zuivere metalen kopen

Voor het verchromen van kleine onderdelen heb je geen chroom nodig maar het chroomoxyde CrO3. Daarbij heb je de hulp nodig van een geschoolde en ervaren galvaniseur om tot goede resultaten te komen. Niet in het minst vanwege de afvalwaterproblematiek.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Waar zuivere metalen kopen

Hzeil, je hebt inderdaad helemaal gelijk. Voor verchromen ga je uit van chroom (VI) i.p.v. chroom (III). Dan is chroommetaal als uitgangspunt niet echt handig.

Het zal ook wel gaan met K2Cr2O7 in combinatie met verdund H2SO4. Net zo giftig, maar wel een stuk gemakkelijker om aan te komen als particulier en ook een stuk minder vervelend bij opslag. CrO3 is echt een nare stof, die je liever niet in redelijke hoeveelheden in huis wilt hebben. K2Cr2O7 is daarentegen probleemloos wat betreft opslag. Ook verdund H2SO4 is niet echt een probleem qua opslag.

Berichten: 1.379

Re: Waar zuivere metalen kopen

Woelen, het verchromen kan echt niet vanuit K- of Na-bichromaat. Dan krijg je onvermijdelijk plaatselijke alkalisering aan de kathode en dan stuur je die hele delicate reductie van chromaat tot chroom in de war. Bij het gangbare proces wordt 85% van de stroom gebruikt voor de H2 ontwikkeling, omstreeks 11 % voor de Cr afscheiding en

4% voor de vorming van Cr3+ ionen. Deze laatsten worden weer teruggeoxydeerd aan de anode tot zeswaardig chroom. Als plaatselijk Cr(OH)3 zou onstaan aan de kathode gaat je hele metaallaag naar de knoppen.

Zelfs bij het hele "rustige"vernikkelen met praktisch 100% stroomrendement voor de metaalafscheiding zijn deze alkali-ionen taboe. Allemaal vanwege het risico van (plaatselijke) alkalisering, bijvoorbeeld door O2 reductie, die hydroxydevorming en beschadiging van de metaallaag tot gevolg heeft. Als men de pH ( 4.5) iets wil verhogen tot bijv. 4.8 doet men dat met basisch nikkelcarbonaat dat speciaal daarvoor in de handel is. Formule: {Ni(OH)}2 CO3.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Waar zuivere metalen kopen

Als je extra zuur toevoegt, zou het dan niet lukken met Na-dichromaat of K-dichromaat? Dat locale alkaliseringseffect kun je toch tegengaan met extra zuur? Als ik dit zou willen proberen zou ik uiteraard niet uitgaan van alleen maar het zout, ik zou extra zwavelzuur toevoegen. Met wat tuning zou het dan naar mijn idee wel moeten lukken.

Berichten: 72

Re: Waar zuivere metalen kopen

Ik zou zeggen: laten we doen waar we goed in zijn; experimenteren 8-[ En je kan je zelf gemaakt CrO3 natuurlijk ook door filtreren van de alkali/sulfaat oplossing scheiden. Wel met een glasfilter, geen papier want dat wordt zo weggeoxideerd :oops:

Reageer